direct naar inhoud van 3.6 BEELDKWALITEIT
Plan: Oosthoek 2012
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0638.BP00009-ONT2

3.6 BEELDKWALITEIT

Binnen de gehele Oude Rijnzone vormt beeldkwaliteit een belangrijk aandachtspunt. Dit geldt ook voor het plangebied Oosthoek. Zoals in 3.4.2 aangegeven is het gebied in de Welstandnota van de gemeente Zoeterwoude aangewezen als aandachtsgebied, met name vanwege het onrustige beeld vanaf de Hoge Rijndijk en de vele gesloten gevelwanden van de overzijde van de Oude Rijn.

Dezelfde aspecten worden ook benoemd in het Masterplan Werklandschap aan de Oude Rijn dat in 3.3.2 is behandeld. Al ligt hier de nadruk ook op de herinrichting van openbare ruimtes.

Bestaande bebouwing

Het bestemmingsplan Oosthoek 2012 is in de basis een conserverend plan. In een groot deel van het plangebied zijn geen nieuwe ontwikkelingen gepland. De verbetering van de beeldkwaliteit zal hier plaatsvinden door het openbare gebied opnieuw in te richten. Een verdere verbetering van de beeldkwaliteit kan worden bereikt zodra bestaande panden worden veranderd of vernieuwd. Op dat moment zal via de welstandsnota kritisch gekeken worden naar de uitstraling van het betreffende pand. Het Masterplan is hierbij richtinggevend voor initiatieven binnen het plangebied.

Verbeteren uitstraling Rijneke Boulevard

Voor de Rijneke Boulevard heeft men het voornemen om meer samenhang te brengen in de bebouwing, door afstemming in bouwhoogte, rooilijn, materiaalgebruik en reclameuitingen. Ook wordt het openbaar gebied aan de voorzijde van de Rijneke Bouwlevard aangepakt om meer eenheid te creƫren. Om het gebied te veraangenamen wordt meer ruimte gereserveerd voor groen.

Uitgangspunten aanpassing reclameuitingen

Voor de reclamevoering wordt een onderscheid gemaakt tussen reclame die zich richt op de bezoeker en reclame die gericht is op het langskomend verkeer. Reclamevoering voor de bezoeker is qua maat en schaal ondergeschikt aan de reclame voor langskomend verkeer.

Reclamevoering voor langskomend verkeer is ondergeschikt aan de architectonische uitstraling van de bebouwing van de Rijnekeboulevard. Reclame maakt onderdeel uit van de architectuur en vormt geen losse toevoeging. Om meer eenheid te krijgen dient voor de gehele Rijnekeboulevard afstemming plaats te vinden over de te hanteren afmeting, kleur en materiaalgebruik voor beiden vormen van reclamevoering

Ontwikkelingen rondinsteekhaven

Meer mogelijkheden zijn er voor de ontwikkelingen op het terrein rond de insteekhaven met uit te werken bestemming. Bij de planvorming rond dit gebied spelen de welstandsnota, maar zeker ook het Masterplan een belangrijke rol. De nieuw op te richten bebouwing moet een positieve bijdrage gaan leveren aan de uitstraling van het gebied. Ook moeten de ontwikkelingen rond de insteekhaven een afronding van de Rijneke Boulevard gaan vormen. Afstemming tussen dit gedeelte en de bestaande boulevard is dus noodzakelijk.