direct naar inhoud van 6.1 Verkeer en infrastructuur
Plan: Stuivenbergweg, bedrijfsverplaatsing Heijdra
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0353.201002Heijdra-VG01

6.1 Verkeer en infrastructuur

Onderzoek

Ontsluiting plangebied

De locatie zal worden ontsloten vanaf de Stuivenbergweg. Via de Stuivenbergweg en de Achtersloot of de Broeksdijk wordt naar de kern IJsselstein ontsloten. Via de Achtersloot wordt in noordelijke richting via de N228 ontsloten naar Vleuten, De Meern en Montfoort. Eveneens wordt aangesloten op de A12 en A2. De Stuivenbergweg is gecategoriseerd als erftoegangsweg buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 60 km/h.

Het fietsverkeer wordt eveneens afgewikkeld over de Stuivenbergweg. Conform de inrichting uit Duurzaam Veilig wordt het fietsverkeer gemengd met het autoverkeer afgewikkeld. Door de lage intensiteit is de verkeersveiligheid voldoende gewaarborgd.

Parkeren

Het parkeren zal plaatsvinden op eigen terrein.

Verkeersgeneratie

De nieuwe ontwikkelingen zullen extra verkeer van en naar het plangebied tot gevolg hebben. Op de locatie zullen een nieuwe woning en een veehouderijbedrijf worden gerealiseerd. De verkeersgeneratie bedraagt circa 2 vrachtwagens en 2 personenauto's per week. Dit zal niet leiden tot een noemenswaardige bijdrage in de verkeersintensiteit. Het verkeer zal worden afgewikkeld over de Stuivenbergweg.

Verkeersgegevens

De verkeersintensiteit op de Stuivenbergweg is verkregen uit het Bestemmingsplan Landelijk Gebied Noord en Zuid. De verkeersprognose voor het jaar 2010 bedraagt 500 mvt/etmaal. Voor de extrapolatie naar het jaar 2020 (voor wegverkeerslawaai) is een autonome verkeersgroei van 1% per jaar aangehouden.

De wegdekverharding bestaat uit asfalt. Voor de voertuigverdeling van het verkeer op de Stuivenbergweg is uitgegaan van een standaardverdeling van het verkeer op basis van algemene kencijfers van een plattelandsweg.

Tabel 6.1 Verkeersintensiteiten in mvt/etmaal (afgerond op 50-tallen)

  2010   2020  
Stuivenbergweg   500   550  

Conclusie

De ontsluiting van het gebied voor gemotoriseerd verkeer en langzaam verkeer is goed te noemen. Het extra verkeer zal niet leiden tot een noemenswaardige bijdrage in de verkeersintensiteit. De verkeersafwikkeling is dan ook voldoende gewaarborgd. Het aspect verkeer staat de uitvoering van dit plan niet in de weg.