Plan: | Benschop-Oost |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0331.08benschopoost-OB01 |
Normen met betrekking tot verkeerslawaai worden thans in Nederland gebaseerd op de “regels op het gebied van het voorkomen of beperken van geluidhinder” (Wet geluidhinder). Krachtens deze wet worden zones aangegeven aan weerszijden van wegen. Binnen de zones wordt geëist, dat de geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de betreffende weg ter plaatse van de gevels van woningen of andere geluidsgevoelige bestemmingen een zekere maximale waarde niet overschrijdt. Buiten de zones worden geen geluidseisen gesteld met betrekking tot wegverkeerslawaai.
De geplande woningbouw in het plangebied ligt binnen de onderzoekszone van de weg het Dorp. Door middel van SRM II berekeningen is in beeld gebracht wat de gevelbelasting bedraagt op de geprojecteerde gevels van de woningen (op basis van stedenbouwkundig plan). Uit dit onderzoek (Bijlage 4: Ontwikkeling woningbouw Benschop-Oost, Akoestisch onderzoek wegverkeer, LBP|Sight, 6 december 2011), blijkt dat de berekende geluidsbelastingen voor het 50 km/uur deel van het Dorp geven aan dat vanwege het wegverkeer de voorkeursgrenswaarde niet wordt overschreden. Voor deze weg zijn er vanuit de Wet geluidhinder geen bezwaren tegen de nieuwbouw. De geluidbelasting op de gevels van de nieuwbouw bedraagt ten hoogste 40 dB, na 5 dB aftrek overeenkomstig artikel 110g van de Wet geluidhinder.
Conform de Wet geluidhinder zijn wegen die uitgevoerd zijn als wegen met een maximumsnelheid van 30 km/u niet gezoneerd. Geluidgevoelige objecten die langs een niet-gezoneerde weg zijn gelegen, behoeven niet in een akoestisch onderzoek betrokken te worden. Een deel van het Dorp is uitgevoerd als een 30 km/u-zone. Om inzicht te krijgen in de hoogte van de geluidbelasting van 30 km/u wegen, is uit het oogpunt van een goede ruimtelijke onderbouwing de geluidbelasting wel bepaald.
De geluidbelasting vanwege het 30 km/uur deel bedraagt ten hoogste 30 dB(A) na toepassing van de aftrek ex artikel 110g Wet geluidhinder.
Verder is onderzoek (Bijlage 5: Invloed ontsluitingsweg op bestaande woningen, LBP –Sight, 4 juni 2012) gedaan naar de geluidbelasting op de bestaande woningen als gevolg van de nieuwe ontsluitingsweg van Benschop-Oost. Uit de resultaten blijkt, dat de geluidsbelasting ter plaatse van de bestaande woningen ten hoogste 46 dB zal bedragen (na aftrek conform artikel 110g Wet geluidhinder). Dat is minder dan de grenswaarde van 48 dB die geldt voor gezoneerde wegen. Dit is een niet gezoneerde weg (30 km/uur) waarvoor volgens de Wet geluidhinder geen grenswaarden gelden.
Conclusie
De geluidbelasting op de bestaande en nieuwe woningen blijft onder de voorkeursgrenswaarde. Het aspect wegverkeerslawaai vormt geen belemmering voor dit bestemmingsplan.