Plan: | Blokland 4 |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0335.BPBlokland4-ON01 |
Verkeersstructuur
De woningen worden ontsloten vanaf Blokland. Via Blokland wordt in westelijke richting ontsloten naar de N204. In noordelijke richting kan over de N204 naar de A12 en Woerden gereden worden en in zuidelijke richting naar Lopik. Daarnaast wordt via de N204 ontsloten naar de N228. In westelijke richting kan over de N228 naar Gouda gereden worden en in oostelijke richting naar De Meern. De scouting/kinderdagverblijf en het kunstenaarscollectief/toneelvereniging worden ontsloten via de wijk Hofland-Oost, binnen de kern Montfoort.
Blokland is gecategoriseerd als erftoegangsweg buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 60 km/h. De wegen in de wijk Hofland Oost zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h.
Conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig vindt op Blokland en de wegen in de wijk Hofland Oost een gemengde afwikkeling plaats. De verkeersveiligheid rondom het plangebied is dan ook voldoende gewaarborgd.
De dichtstbijzijnde bushalte is gelegen langs de Wederiksingel, op grote afstand van het plangebied. Bij deze halte halteren de openbaarvervoersdiensten in de richtingen Woerden en Nieuwegein.
Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling
De nieuwe ontwikkelingen zullen leiden tot extra verkeer. De verkeersgeneratie is berekend aan de hand van kencijfers uit de publicaties 256 en 272 van het CROW. Voor de scouting/kinderdagverblijf is voor de gehele oppervlakte uitgegaan van een kencijfer voor kinderdagverblijven, aangezien deze maatgevend is. Voor het kunstenaarscollectief /toneelvereniging is uitgegaan van het kencijfer voor theaters. Hiermee worden grootschalige theaters bedoeld. Aangezien het hier om een kleinschalige toneelvereniging gaat kan worden uitgegaan van de helft van dit kencijfer.
Tabel 6.1 Berekening van de verkeersgeneratie
aantal/oppervlakte | kencijfer | verkeersgeneratie in mvt/etmaal | |
woning | 1 | 6 mvt per woning | 6 |
scouting/kinderdagverblijf | 400 m² | 37,4 per 100 m² bvo | 150 |
kunstenaarscollectief/toneelvereniging | 450 m² | 6 per 100 m² bvo | 27 |
De totale verkeersgeneratie bedraagt dan circa 180 mvt/etmaal. Een groot deel van dit verkeer (177 mvt/etmaal) zal zich afwikkelen door de wijk Hofland-Oost, de rest via Blokland. Aangenomen kan worden dat deze extra verkeersbewegingen niet zullen leiden tot problemen in de verkeersafwikkeling.
Parkeren
Voor het bepalen van de parkeerbehoefte is uitgegaan van de parkeerkencijfers uit de publicatie 182 (CROW). Bij de parkeernorm voor de woning is uitgegaan van weinig stedelijk gebied, middeldure woning en rest bebouwde kom. Voor het kinderdagverblijf is het aantal arbeidsplaatsen en het aantal kinderen van belang. In dit geval komen er drie groepen. Iedere groep heeft maximaal 16 kinderen en 3 werknemers. Dit resulteert in 48 kinderen en 9 werknemers. Voor het kunstenaarscollectief/toneelvereniging is uitgegaan van een gemiddelde parkeernorm voor cultureel centrum wijkgebouw.
Tabel 6.2 Berekening van de parkeerbehoefte
aantal/oppervlakte | kencijfer | parkeerbehoefte | |
woning | 1 | 1,85 parkeerplaats per woning | 2 |
scouting/kinderdagverblijf | 9 werknemers | 0,6 parkeerplaats per arbeidsplaats | 6 |
48 kinderen*80%*0,25*0,75 | 8 | ||
kunstenaarscollectief/toneelvereniging | 450 m² | 3 per 100 m² bvo | 13 |
Bij de woning vindt parkeren op eigen terrein plaats. Voor de overige functies zijn dan nog 27 parkeerplaatsen benodigd, waarvan 8 parkeerplaatsen nodig zijn voor het halen en brengen van de kinderen (kiss & ride). Overigens is er sprake van gedeeld gebruik van de parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte van de verschillende functies zal niet gelijktijdig nodig zijn. In het plangebied zullen 18 vaste parkeerplaatsen aangelegd worden met een overloop van 12 parkeerplaatsen aan de toegangsweg.
Conclusie
De ontsluiting voor het gemotoriseerde en langzaam verkeer is goed te noemen. Eveneens is de verkeersveiligheid rondom het plangebied voldoende gewaarborgd. De ontsluiting per openbaar vervoer is slecht te noemen, gezien de grote afstand tot het plangebied. De nieuwe ontwikkelingen zullen niet leiden tot problemen in de verkeersafwikkeling. Ten aanzien van parkeren wordt met de realisatie van 30 parkeerplaatsen voorzien in de eigen parkeerbehoefte. Het aspect verkeer staat de nieuwe ontwikkelingen dan ook niet in de weg.