direct naar inhoud van 6.3 Wegverkeerslawaai
Plan: Blokland 4
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0335.BPBlokland4-ON01

6.3 Wegverkeerslawaai

Beoogde ontwikkeling

Binnen het plangebied wordt onder andere een nieuwe woning mogelijk gemaakt. Woningen zijn volgens de Wet geluidhinder geluidsgevoelige functies waarvoor akoestisch onderzoek uitgevoerd dient te worden.

Toetsingskader

Normstelling

Langs alle wegen – met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven – bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidshinder vanwege de weg getoetst moet worden. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen- of buitenstedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.

De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.

Nieuwe situaties

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor de beoogde buitenstedelijke ontwikkeling geldt een uiterste grenswaarde van 53 dB. De geluidswaarde binnen de woningen (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van deze aftrek is gebruikgemaakt.

Onderzoek

Langs het plangebied is Blokland gelegen. Deze weg heeft een buitenstedelijke ligging, 1-2 rijstroken en derhalve een geluidszone van 250 m. De nieuwe woning is binnen de geluidszone van Blokland gelegen. Ten gevolge van het verkeer op deze weg is dan ook akoestisch onderzoek uitgevoerd.

Rekenmethodiek en invoergegevens

Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006. De berekeningen zijn opgenomen in bijlage 1.

De verkeersintensiteit op Blokland bedroeg in 2009 573 mvt/etmaal, gebaseerd op verkeerstellingen uitgevoerd door de gemeente Montfoort. Voor de extrapolatie het maatgevende jaar 2022 is uitgegaan van een autonome verkeersgroei van 1,5% per jaar.

De wegdekverharding bestaat uit asfalt (DAB) en de maximumsnelheid bedraagt 60 km/h. Voor de voertuigverdeling van het verkeer op Blokland is uitgegaan van de verdeling die blijkt uit de aangeleverde verkeerstellingen.

De extra verkeersbewegingen (6 mvt/etmaal) ten gevolge van de extra woning, die op Blokland zal ontsluiten, zullen geen noemenswaardige bijdrage aan de verkeersintensiteit leveren.

Tabel 6.3 Verkeersintensiteit in mvt/etmaal (afgerond op 50 –tallen)

  2022  
Blokland   700  

Resultaten gezoneerde weg

Er is onderzoek gedaan naar de ligging van de 48 dB-contour, de voorkeursgrenswaarde. Uit de berekeningen blijkt dat deze contour ten gevolge van het verkeer op Blokland op 13 m uit de as van de weg gelegen is. De nieuwe woning is echter op grotere afstand uit de wegas gelegen. De voorkeursgrenswaarde aan de gevel van de woning wordt dan ook niet overschreden. Er is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

Conclusie

De nieuwe woning ondervindt geen hogere geluidsbelasting dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB ten gevolge van het verkeer op Blokland. Er is dan ook sprake van een aanvaardbare akoestische situatie. De Wet geluidhinder staat de realisatie van de woning dan ook niet in de weg.