Plan: | Wederiksingel |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0335.BPWederiksingel-on01 |
Beoogde ontwikkeling
In het kader van de akoestische toetsing maakt de Wet geluidhinder onderscheid tussen verschillende situaties. In dit bestemmingsplan zijn de volgende akoestisch relevante situaties aan de orde.
Nieuwe situatie
Er zal een nieuwe weg aangelegd worden. Het effect van de nieuwe weg op de geluidshindersituatie aan de gevels van de bestaande en planologisch mogelijk gemaakte woningen dient inzichtelijk te worden gemaakt. De weg zal voor een deel binnen de bebouwde kom (30 km/h) en voor een deel buiten de bebouwde kom (60 km/h) komen te liggen.
Reconstructiesituatie
Ten behoeve van de nieuwe weg worden aansluitingen gerealiseerd vanaf zowel de rotonde als Blokland. In het reconstructiegebied ter hoogte van Blokland zijn geluidsgevoelige bestemmingen (woningen) gelegen. In het kader van reconstructie onderzoek dient het effect van de aanleg van deze nieuwe aansluiting op de geluidshindersituatie langs deze weg inzichtelijk te worden gemaakt.
Toetsingskader
Normstelling
Langs alle wegen – met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven – bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidshinder vanwege de weg getoetst moet worden. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen- of buitenstedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.
De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden(L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.
Nieuwe situaties
Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. De geluidswaarde binnen de geluidsgevoelige bestemming (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van deze aftrek is gebruikgemaakt.
Reconstructiesituaties
Ingevolge de Wet geluidhinder is sprake van een reconstructie indien als gevolg van fysieke wijzigingen aan een weg de geluidsbelasting aan de gevels van geluidsgevoelige bestemmingen met 1,5 dB of meer toeneemt (afgerond 2 dB). Daarbij geldt dat, wanneer de feitelijke heersende geluidsbelasting voor reconstructie lager is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB, de verhoging moet worden berekend vanaf 48 dB. Onder een fysieke wijziging aan of op de weg wordt onder meer verstaan een wijziging van het profiel of het wegdek, wijziging van de maximumsnelheid of verschuiving van de wegas waarbij de bestaande weg wordt opgeheven. Ook een nieuwe aansluiting op een bestaande weg wordt als reconstructie van die bestaande gezoneerde weg gezien. Een wijziging van alleen de verkeersintensiteiten of de samenstelling van het verkeer is niet aan te merken als reconstructie.
De periode waarover de geluidsbelasting moet worden berekend, is die tussen het jaar vóór de reconstructie en 10 jaar na reconstructie. Alleen indien in deze periode de geluidsbelasting met meer dan 2 dB is toegenomen én indien de geluidsbelasting na reconstructie 48 dB of meer bedraagt, is er sprake van een reconstructiesituatie in de zin van de Wet geluidhinder.
Als voorkeursgrenswaarde bij een akoestisch te onderzoeken reconstructie dient de geluidsbelasting te worden aangehouden van de situatie, één jaar voor reconstructie. Indien deze geluidsbelasting lager is dan 48 dB, bedraagt de voorkeursgrenswaarde 48 dB en bedraagt ook de referentiewaarde 48 dB. Wanneer eerder een hogere waarde is vastgesteld, geldt de laagste van de volgende waarden als voorkeursgrenswaarde:
De geluidsbelasting mag ten gevolge van de reconstructie in principe niet met meer dan 5 dB toenemen.
30 km/h-wegen
Zoals gesteld zijn wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h of lager op basis van de Wgh niet-gezoneerd. Akoestisch onderzoek zou achterwege kunnen blijven. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening inzichtelijk te worden gemaakt of er sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Indien dit niet het geval is, dient te worden onderbouwd of maatregelen ter beheersing van de geluidsbelasting aan de gevels noodzakelijk, mogelijk en/of doelmatig zijn. Ter onderbouwing van de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting wordt bij gebrek aan wettelijke normen aangesloten bij de benaderingswijze die de Wgh hanteert voor gezoneerde wegen. Vanuit dat oogpunt wordt de voorkeursgrenswaarde en de uiterste grenswaarde als referentiekader gehanteerd. De voorkeursgrenswaarde geldt hierbij als richtwaarde en de uiterste grenswaarde als maximaal aanvaardbare waarde.
Onderzoek
Rekenmethodiek en invoergegevens
Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en meetvoorschrift Geluidhinder 2006. De berekeningen zijn opgenomen in Bijlage 6.
Voor de gehanteerde verkeersgegevens wordt verwezen naar het verkeersonderzoek voor Hofland Oost2 en het vervolgonderzoek (zoals genoemd in de paragraaf verkeer). Ervan uitgaande dat de weg in 2013 wordt gerealiseerd is voor het reconstructie onderzoek uitgegaan van de jaren 2012 (1 jaar voor reconstructie) en 2023 (10 jaar na reconstructie). In het onderzoek is uitgegaan van een worstcasesituatie.
Tabel 6.1 Verkeersintensiteiten mvt/etmaal (afgerond op 50-tallen)
2012 | 2013 | 2023 | |
Nieuwe weg | - | 1.500 | 1.650 |
Blokland | 1.050 | 1.600 | 1.750 |
Voor de voertuigverdeling van het verkeer op de nieuwe weg is uitgegaan van een standaardverdeling van het verkeer op een wijkverzamelweg en voor het Blokland van een landelijke ontsluitingsweg. De wegdekverharding op beide wegen bestaat uit asfalt.
Resultaten gezoneerde wegen
Nieuwe weg
Uit de berekeningen blijkt dat de 48 dB-contour ten gevolge van het verkeer op het 60 km/h gedeelte op een afstand van 24 m uit de as van de weg ligt. De bestaande woningen zijn echter op grotere afstand gelegen zodat sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.
Reconstructiesituatie
De resultaten van het uitgevoerde onderzoek zijn samengevat in tabel 6.2. In deze tabel is de geluidsbelasting aan de gevel van de dichtstbij het Blokland gelegen woning weergegeven. Verder is het verschil tussen de geluidsbelastingen uitgerekend.
Tabel 6.2 Geluidsbelasting Blokland
afstand | waarneem-hoogte | Lden 2012 (dB) | Lden 2023 (dB) | toe- of afname boven voorkeursgrens- waarde (dB) | reconstructie |
maatgevende woning op 22 m |
4,5 m | 46,96 dB | 49,18 dB | +1,18 | nee |
De geluidsbelasting aan de gevels van de woning zal door de aansluiting van de nieuwe weg op het Blokland met minder dan 1,5 dB toenemen. Hierbij geldt dat sprake is van een aanvaardbare geluidssituatie aangezien dergelijke beperkte toenames conform de Wgh zijn toegestaan. Tevens is een toename van de geluidshinder van circa 1 dB voor het menselijk oor nauwelijks hoorbaar.
Resultaten niet-gezoneerde weg
Nieuwe situatie
Uit de berekeningen blijkt dat de 48 dB contour op een afstand van 12 m uit de as van de weg is gelegen ten gevolge van het verkeer op het 30 km/h-gedeelte. Ook hier zijn de woningen op grotere afstand gelegen zodat aan de gevels van de woningen ten gevolge van het verkeer op de nieuwe weg sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.
Conclusie
Ten gevolge van het verkeer op de nieuwe weg is sprake van een aanvaardbare akoestische situatie. Eveneens is ten gevolge van de nieuwe aansluiting ter hoogte van het Blokland sprake van een aanvaardbare toename van het geluidsniveau. Het aspect wegverkeerslawaai staat de aanleg van de nieuwe verbinding dan ook niet in de weg.