direct naar inhoud van 4.3 Verkeer en parkeren
Plan: Supermarktlocatie hoek Lijnbaan-J.J. Vierbergenweg
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0589.118201526000-ON01

4.3 Verkeer en parkeren

4.3.1 Inleiding

Binnen het plangebied zal een supermarkt worden gerealiseerd. Deze ontwikkeling zal leiden tot extra verkeer van en naar de locatie. Eveneens zullen parkeerplaatsen benodigd zijn. In onderstaande paragraaf is de verkeersstructuur rondom het plangebied beschreven. Vervolgens is gekeken naar de parkeerbehoefte en de verkeersafwikkeling en is bepaald of de realisatie van de supermarkt zal leiden tot problemen op deze aspecten.

4.3.2 Verkeersstructuur

Bereikbaarheid voor gemotoriseerd verkeer, langzaam verkeer en verkeersveiligheid

Het parkeerterrein van de supermarkt zal ontsloten worden vanaf de Lijnbaan. Ten behoeve van de bevoorrading van de supermarkt wordt een (eenrichtings)expeditieweg gerealiseerd. Het expeditieverkeer zal hierbij vanaf de Lijnbaan naar de J.J. Vierbergenweg ontsloten worden.

Via de Lijnbaan kan naar de J.J. Vierbergenweg gereden worden. De J.J. Vierbergenweg is de ontsluitingsweg richting de N228 (naar het zuiden). In westelijke richting kan over de N228 naar Gouda en in oostelijke richting naar Utrecht gereden worden. Vanaf de N228 kan via de N204 ter hoogte van Linschoten aangesloten worden op de A12. De A12 kan eveneens worden bereikt via de J.J. Vierbergenweg en de Verlengde Tuurluur.

De J.J. Vierbergenweg en de Lijnbaan ter hoogte van de locatie zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h.

Langs zowel de J.J. Vierbergenweg en de Lijnbaan (50 km/h-wegen) zijn, conform de inrichting van deze wegen volgens Duurzaam Veilig, vrijliggende fietspaden gelegen.

Overwogen wordt om de aansluiting van de Lijnbaan op de J.J. Vierbergenweg te vervangen door een rotonde mits een woonwijk tussen de wijk Klein Hekendorp en de Ruige Weide wordt gerealiseerd. De Lijnbaan wordt een 30 km/h zone.

Parkeren

Ten behoeve van de nieuwe supermarkt zijn parkeerplaatsen benodigd. De parkeerbehoefte is bepaald aan de hand van parkeerkencijfers uit publicatie 182 (CROW). De gemiddelde parkeernorm bedraagt 4 parkeerplaatsen per 100 m2 bvo, uitgaande van een weinig stedelijk situatie en een ligging in schil/overloopgebied.

De supermarkt zal een oppervlakte van circa 1.500 m2 (1.460 m2) bvo krijgen. Dit betekent dat 60 parkeerplaatsen nodig zijn om in de eigen parkeerbehoefte te kunnen voorzien. Deze parkeerplaatsen zullen gerealiseerd worden.

Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling

Voor de berekening van de verkeersgeneratie is gebruikgemaakt van kentallen uit publicatie 272 (CROW). Uitgegaan is van een Fullservice supermarkt (laag en middellaag prijsniveau) en een ligging in schil rondom centrum.

Tabel 4.1 Verkeersgeneratie fullservice supermarkt (weekdagetmaal)

  oppervlakte   kencijfer   verkeersgeneratie  
aantal motorvoertuigbewegingen per 100 m2 bvo   1.500 m2   96.1   1.440 mvt/etmaal  

Uit bovenstaande blijkt dat de verkeersgeneratie 1.440 mvt/weekdagetmaal zal bedragen. De omrekeningsfactor van weekdag naar werkdag is 1,2. Dit betekent dat de verkeersgeneratie op een werkdag 1.750 mvt/etmaal bedraagt. Het verkeer wikkelt zich af over de Lijnbaan en de J.J. Vierbergenweg.

In tabel 4.1 zijn de verkeersintensiteiten op een weekdag weergegeven. Voor de omrekening naar werkdagcijfers is een factor van 1,07% aangehouden. De verkeersintensiteit op de J.J. Vierbergenweg bedraagt in 2010 circa 11.200 mvt/werkdagetmaal. En op de Lijnbaan circa 4.400 mvt/werkdagetmaal.

De J.J. Vierbergenweg ter hoogte van de locatie is een gebiedsontsluitingsweg. Voor dergelijke wegen wordt doorgaans een verkeersintensiteit van 5.000 tot 15.000 mvt/etmaal aanvaardbaar geacht. De verkeersintensiteit van 12.950 mvt/etmaal inclusief de ontwikkeling ligt onder de maximaal toelaatbare intensiteit op deze weg. De Lijnbaan zal in de toekomst worden afgewaardeerd naar een 30 km/h weg. Op erftoegangswegen wordt een verkeersintensiteit tussen de 4.000 en 6.000 mvt/etmaal aanvaardbaar geacht. Omdat de Lijnbaan in de huidige situatie is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg is de weg ook zo ingericht. Het langzaam en gemotoriseerd verkeer wordt dan ook conform de inrichting Duurzaam Veilig via vrijliggende fietspaden afgewikkeld. Gezien de inrichting kan dan ook worden gesteld dat een verkeersintensiteit tussen de 5.000 en 15.000 op deze weg aanvaardbaar is. Inclusief de nieuwe ontwikkeling zal de verkeersintensiteit op de Lijnbaan 6.150 mvt/etmaal bedragen. Deze intensiteit komt echter alleen voor op het eerste deel van de Lijnbaan tussen de kruising met de J.J. Vierbergenweg en de aansluiting van het parkeerterrein. Gesteld kan dan ook worden dat beide wegen voldoende ingericht zijn om een adequate en veilige afwikkeling van het verkeer mogelijk te maken.

4.3.3 Conclusie

De ontsluiting voor zowel het autoverkeer als het langzaam verkeer is goed te noemen. Ook de verkeersveiligheid rondom de locatie is voldoende gewaarborgd. Door het ontbreken van openbaar vervoer in de omgeving van de locatie is de bereikbaarheid per openbaar vervoer niet goed. Met de aanleg van 60 parkeerplaatsen worden voldoende parkeerplaatsen gerealiseerd om in de eigen parkeerbehoefte te kunnen voorzien. De uitbreiding heeft extra verkeer tot gevolg, dit leidt echter niet tot problemen in de verkeersafwikkeling. Beide wegen zijn voldoende ingericht om een adequate en veilige afwikkeling van het verkeer mogelijk te maken. Het aspect verkeer staat de realisatie van de supermarkt dan ook niet in de weg.