Plan: | Verbinding Nijverheidsweg - Stationsstraat |
---|---|
Status: | voorontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0273.Keizerswoert1-VO01 |
De aanleg van de nieuwe verbindingsweg naar de Stationsstraat kan van invloed zijn op de geluidsbelasting op de gevels van de woningen aan de Stationsstraat 126 en Stationsstraat 132. In dat verband is een akoestisch onderzoek uitgevoerd. Voor de nieuwe verbindingsweg wordt een maximum snelheid van 30 km/uur ingevoerd. Op grond van artikel 74 van de Wet geluidhinder zijn wegen met een dergelijke maximale snelheid gedezoneerd. Dit wil zeggen, dat de criteria voor geluidbelasting, zoals opgenomen in de Wet geluidhinder, in dit geval niet van toepassing zijn. Er bestaat daardoor formeel geen toetsingskader. Omdat de Wet geluidhinder niet van toepassing is, is onderzocht of de geluidbelasting in redelijkheid aanvaardbaar is vanuit het oogpunt van een "goede ruimtelijke ordening".
De te verwachte maximale geluidbelasting op de gevel van Stationsstraat 126 bedraagt 53 dB. Op de gevel van Stationsstraat 132 is de verwachte maximale geluidbelasting 50 dB. Hoewel de Wet geluidhinder niet van toepassing is, zijn deze verwachte waarden ter indicatie vergeleken met de in de Wet geluidhinder genoemde voorkeursgrenswaarde. Deze bedraagt 48 dB. In beide gevallen wordt deze voorkeurswaarde overschreden. Artikel 110 van de Wet geluidhinder biedt daarentegen de mogelijkheid tot een aftrek van 5 dB van de verwachte geluidbelasting. Deze aftrekmogelijkheid is opgenomen vanwege de verwachte toekomstige ontwikkelingen bij het wegverkeer. Door stillere banden en stillere motoren zal de hoeveelheid geluid afnemen. Na aftrek met 5 dB wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet overschreden.
Op grond van het akoestisch onderzoek kan worden geconcludeerd, dat de aanleg van de verbindingsweg niet leidt tot een onaanvaardbare geluidsbelasting. De uitvoerbaarheid van dit bestemmingsplan is daarmee gewaarborgd.