direct naar inhoud van 4.10 Verkeer en parkeren
Plan: Brinkstraat
Status: ontwerp
Plantype: wijzigingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0273.WPbrinkstraat-ON01

4.10 Verkeer en parkeren

4.10.1 Parkeren

Van belang is dat door de realisatie van het bouwplan geen parkeerproblemen ontstaan in de directe omgeving. Voor de geplande ontwikkeling is daarom rekening gehouden met parkeernormen zoals genoemd in de Parkeernota Centrum Putten (5 juni 2008).

In onderstaande tabel is aangegeven welke parkeernormen gelden voor de verschillende onderdelen van het bouwplan en daarbij het aantal te realiseren parkeerplaatsen.

Onderdeel   aantal   parkeernorm (inclusief bezoekersparkeren)   bijzonderheden   aantal te realiseren parkeerplaatsen  
appartementen   11   1,3 pp/ woning     14,3  
studio's   15   0,6 pp/ woning     9  
dagopvang   225 m2   geen   4 pp begeleiders, 2 pp halen en brengen   6  
Totaal         31,3  

Op basis van het bouwplan zullen in totaal 31,3 parkeerplaatsen gerealiseerd moeten worden. Het ontwerp, zoals beschreven in paragraaf 2.2, gaat uit van de realisatie van in totaal 36 parkeerplaatsen. Met het totale aantal van 36 parkeerplaatsen voor het complex wordt ruimschoots voldaan aan de gestelde parkeernormen en ontstaat er geen extra parkeerdruk voor de omgeving.

Dit wijzigingsplan maakt maximaal 26 woningen mogelijk. Indien het bouwplan in de toekomst zal wijzigen zal het benodigd aantal parkeerplaatsen herberekend moeten worden. Als er 26 appartementen worden gebouwd dan zullen volgens de parkeernota minimaal 33.8 parkeerplaatsen gerealiseerd moeten worden.

4.10.2 Bereikbaarheid/ verkeersaantrekkende werking

Het achterterrein van het nieuwe complex, waar zich de entreepartijen bevinden en de parkeerplaatsen worden aangelegd, is bereikbaar via de Koesteeg. De Koesteeg komt uit op de Brinkstraat en zorgt voor de verder ontsluiting van het plangebied.

Het verkeer van en naar het plangebied zal gebruik maken van de Dorpsstraat en en de Brinkstraat. Deze straten hebben een etmaal intensiteit van respectievelijk 1.750 en 885 motorvoertuigen per etmaal (telgegevens 2006).

In de huidige situatie bevinden zich 16 woningen in het plangebied. Volgens de CROW kencijfers ("Kencijfers parkeren en verkeersgeneratie") genereren de woningen in de huidige situatie circa 5,8 verkeersbewegingen per woning. In totaal komt dit neer op circa 93 verkeersbewegingen per etmaal. Uitgegaan is van sociale huurwoningen liggend in de centrum schil van een weinig stedelijk gebied.

Het bouwplan brengt de volgende verkeersintensiteiten met zich mee:

  verkeersgeneratie per etmaal   totale verkeersgeneratie  
11 appartementen   4,5 per woning   49,5  
15 studio's   2,8 per studio   42  
225 m2 dagopvang   8 (aanname)   8  
Totaal     100  

Volgens bovenstaande tabel zal het bouwplan circa 100 verkeersbewegingen per etmaal met zich meebrengen. Ten opzichte van de bestaande situatie is dit een toename van 7 verkeersbewegingen per etmaal. Deze toename is mede gezien de huidige intensiteiten zeer beperkt.

Mochten in plaats van het voorliggend bouwplan de 36 woningen worden gebouwd, dan levert dat een verkeersgeneratie op van 158 voertuigbewegingen per etmaal. De toename ten opzichte van de huidige situatie bedraagt dan circa 65 voertuigen per etmaal. Gezien de huidige intensiteiten op de Brinkstraat brengt deze toename geen significante effecten met zich mee.