Plan: | Brinkstraat |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | wijzigingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0273.WPbrinkstraat-ON01 |
Sinds 2007 is de gewijzigde Wet geluidhinder (Wgh) van toepassing. Er wordt daarin onderscheid gemaakt tussen geluidsgevoelige en overige gebouwen. In de wet worden woningen als 'geluidsgevoelig gebouw' bepaald en zijn 'andere geluidsgevoelige gebouwen':
Op basis van de Wgh zijn er drie geluidsbronnen waarmee bij de vaststelling van bestemmingsplannen rekening gehouden dient te worden: wegverkeers-, railverkeers- en industrielawaai. In de nabijheid van het plangebied is geen geluidzone vanwege railverkeers- of industrielawaai aanwezig. Beide onderdelen worden logischerwijs dan ook niet nader toegelicht in deze paragraaf. In paragraaf 4.5.1 wordt het wegverkeerslawaai nader besproken.
Artikel 76 van de Wet geluidhinder verplicht ertoe om bij een bestemmingsplan rekening te houden met de geluidzone van wegen, wanneer sprake is van realisatie van nieuwe geluidsgevoelige objecten binnen een geluidzone.
Op grond van artikel 74 Wgh heeft iedere weg van rechtswege een geluidzone, met uitzondering van:
De voorgenomen ontwikkeling betreft de realisatie van geluidsgevoelige objecten. Het plangebied is gelegen binnen de geluidzone van de Oude Rijksweg (N798). Tevens is het gewenst de effecten van het verkeer op de omliggende wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h te berekenen: de Brinkstraat, de Dorpsstraat/Achterstraat en de Klaas Bosstraat. In het kader van dit wijzigingsplan is voor het plangebied door BVA op 11 januari 2012 een akoestisch onderzoek uitgevoerd (zie Bijlage 6).
Uit het onderzoek blijkt dat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB ten gevolge van de zoneplichtige weg, de Oude Rijksweg niet wordt overschreden. De maximale geluidsbelasting afkomstig van de Oude Rijksweg bedraagt 44 dB. Dit betekent dat er vanuit de Wet geluidhinder, voor zover het wegverkeerslawaai betreft, geen belemmeringen voortkomen met betrekking tot de realisatie van de voorgenomen bebouwing.
Voor de niet zoneplichtige wegen geldt dat de hoogste geluidsbelasting maximaal circa 53 dB bedraagt, dit als gevolg van het verkeer op de Brinkstraat. De beschreven geluidsbelastingen zijn inclusief de correctie ex art. 110g van de Wgh. De correctie houdt een verlaging in van 5 dB op de berekende gevelbelasting. De correctie is gebaseerd op de verwachting dat verkeer in de toekomst minder lawaai zal produceren door verdere technische ontwikkelingen en aanscherping van keuringseisen.
Bij de realisatie van de nieuwe woningen dient voldaan te worden aan de maximale grenswaarde van 33 dB voor het binnengeluidsniveau in het kader van het Bouwbesluit. In het kader van de omgevingsvergunning voor het bouwen dient aangetoond te worden dat voldaan kan worden aan de binnenwaarde. De ervaring leert dat gevels van woningen normaal gesproken een geluiddemping hebben van 20 dB. Daarom wordt aangenomen dat voldaan kan worden aan de binnenwaarde van 33 dB. Hieraan wordt getoetst bij de aanvraag van de omgevingsvergunning.