7.2.1 Voortraject
Reeds in een vroeg stadium, ruim voorafgaand aan de bestemmingsplanprocedure, zijn omwonenden geïnformeerd en in de gelegenheid gesteld te reageren op de beoogde kwaliteitsverbetering van Camping International. Per brief van 8 januari 2009 heeft de camping aan omwonenden het verbeteringsinitiatief kenbaar gemaakt en hen uitgenodigd hierover overleg te voeren in een bijeenkomst op 26 februari 2009. Daarin is aangegeven dat hierbij ook de gemeente zal zijn vertegenwoordigd en dat het doel van deze bijeenkomst is om open met elkaar de plannen en eventuele bezwaren en ideeën te bespreken. Deze goed bezochte bijeenkomst heeft onder andere geresulteerd in de afspraak dat de ondernemer een ruwe schets zou maken voor de toekomstige invulling van de boomgaard en deze in een vervolgbijeenkomst ter bespreking zou voorleggen. Deze schets is op 2 april 2009 in een bijeenkomst voorgelegd aan de omwonenden. Ook voor deze bijeenkomst waren alle omwonenden uitgenodigd en in de gelegenheid gesteld te reageren. Een aantal omwonenden heeft van deze gelegenheid gebruik gemaakt.
De beoogde ontwikkeling is als gevolg van (de resultaten van) deze bijeenkomsten op onderdelen aangepast en vervolgens verwerkt in het voorontwerpbestemmingsplan. Op basis daarvan worden geen zwemvoorzieningen en horeca binnen 30 meter van de achtergevel van de woningen gesitueerd.
7.2.2 Voorontwerpbestemmingsplan
Het voorontwerpbestemmingsplan (versie: 3 december 2009) heeft vanaf 30 september tot en met 10 november 2010 gedurende zes weken ter inzage gelegen. Het plan is digitaal via de gemeentelijke website en de landelijke website www.ruimtelijkeplannen.nl beschikbaar/raadpleegbaar gesteld en heeft analoog ter inzage gelegen in het Klanten Contact Centrum (KCC) Nieuwstraat 22 te Oostburg.
Tijdens de periode van terinzagelegging is eenieder in de gelegenheid gesteld schriftelijk of mondeling zijn of haar reactie omtrent het voorontwerpbestemmingsplan kenbaar te maken. Gedurende deze inspraaktermijn zijn schriftelijke inspraakreacties bij de gemeente ingediend. Deze inspraakreacties zijn als volgt samengevat en beantwoord.
Hierbij wordt nog het volgende opgemerkt. Op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens is het niet toegestaan om persoonsgegevens (zogenaamde NAW-gegevens: naam, adres en woonplaats) van natuurlijke personen te verwerken zonder bijvoorbeeld een wettelijke grondslag, dringende noodzaak of toestemming van de betreffende personen. In deze inspraakparagraaf wordt hieraan voldaan door de insprekers niet bij name te noemen, met uitzondering van gemachtigden of rechtspersonen. Ook worden de inspraakreacties zelf niet als bijlage bijgevoegd. Ook worden deze niet in papieren vorm ter inzage gelegd. Wil men deze toch inzien dan kan in concrete gevallen een verzoek tot inzage of afschrift worden gedaan op grond van de Wet openbaarheid van bestuur.
|
Vereniging De Zeeuwse Molen (Stichting Molen Nieuwvliet)
Reactie
In het gehele plan wordt in de voorschriften en plankaart niets teruggevonden op welke manier er rekening gehouden dient te worden met onder andere de windvang van de molen. Verwezen wordt naar brieven van het college aan Camping Internationaal en een naburig perceel, met betrekking tot beperkingen van beplantingshoogten. Nu tegenwoordig de molen regelmatig draait en vooral in de zomer een toeristische attractie vormt, wordt verzocht, gelet op het bovenstaande, de richtlijnen ten aanzien van molenbiotopen (in dit geval binnen een cirkel van 100 meter doorsnede, rekening houdend met een afstand van het maaiveld tot onderkant staande roe van 2,25 meter), onverkort toe te willen passen.
Commentaar gemeente
In paragraaf 3.2 is ingegaan op de molenbiotoop zoals vermeld in de Provinciale ruimtelijke verordening Zeeland. Voorts is paragraaf 4.4 aangevuld.
Daarbij is overwogen dat de verordening aangeeft dat rekening moet worden gehouden met de cultuurhistorisch waardevolle molenbiotopen. In de Provinciale verordening is opgenomen dat tot 400 meter vanuit het middelpunt van de molen regels kunnen worden gesteld om een zekere mate van vrije windvang te waarborgen. Binnen een afstand van 100 meter van de molen mag geen nieuwe bebouwing en beplanting worden opgericht die hoger is dan het laagste punt van de verticaal staande wieken.
Belangrijk is echter dat deze regeling van toepassing is op nieuwe situaties en niet op bestaande situaties (zeker voor de 100 meter afstand). Onder bestaande situaties wordt verstaan: de daadwerkelijk aanwezige situatie en de situatie die is toegestaan volgens een bestemmingsplan of een artikel 19 WRO-vrijstelling.
- Rondom de molen zijn aan de noordoostzijde op hetzelfde perceel en aan de noordzijde van de Molenweg, gebouwen gerealiseerd met een goothoogte van 3 tot 6 meter en een bouwhoogte van 6 tot 8 meter. Dat betekent dat de windvang door andere gebouwen reeds is beperkt. Mede daardoor heeft de molenbiotoop de kwalificatie “bedenkelijk” (volgens de gegevens van vereniging van behoud van molens in Nederland). Rondom de camping is hoogopgaande beplanting aangebracht.
- De oorspronkelijke camping is in het bestemmingsplan Buitengebied recreatief bestemd: Rk4 (goothoogte 4 meter; geen bouwhoogtemaat).
- Destijds is voor de 'uitbreiding' van de camping een artikel 19 WRO-vrijstelling verleend. Daarbij is voor die gronden ook de aanduiding Rk4 aangegeven.
- Dat betekent dat ingevolge de Provinciale Ruimtelijke verordening Zeeland, als bestaande situatie wordt aangemerkt de mogelijkheid te bouwen tot een goothoogte van 4 meter. Gebruikelijk is dat de bouwhoogte 4 meter meer bedraagt dan de goothoogte (zie vergelijkbare bestemmingsplannen in Oostburg/Sluis).
Er is een afweging nodig tussen de belangen van de molen en die van de omgeving, zoals van de camping. Daarbij zijn de bestaande rechten, de belangen van de molen en de bestaande situatie relevant, zoals hiervoor aangegeven. Op basis van een afweging van rechten en belangen van de molen en het campingbedrijf wordt de volgende regeling opgenomen.
- Binnen 100 meter van de molen bedraagt zowel de goothoogte als de bouwhoogte maximaal 4 meter. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de belangen van de molen en 'levert' de camping rechten in.
- Buiten deze 100 meter bedraagt de goothoogte 4 meter en de bouwhoogte 8 meter.
- In de regeling wordt een molenbiotoop opgenomen. daarin wordt bepaald dat de beplanting niet hoger mag worden dan de bouwhoogte die voor de betreffende gronden geldt (binnen 100 meter is dit 4 meter; daarbuiten 8 meter).
Hiermee wordt een regeling opgenomen die op evenwichtige wijze rekening houdt met de verschillende belangen.
In de bestemmingsregeling is rekening gehouden met de belangen van de molen en de bestaande situatie op de camping (inclusief planologisch toelaatbare gebruiks- en bouwmogelijkheden), zoals aangegeven in de Provinciale Ruimtelijke verordening Zeeland.
Natuurbeschermingsvereniging West Zeeuws-Vlaanderen
Reactie
-
a. Aandacht wordt gevraagd aan het voorkomen van mogelijke overlast voor nabijgelegen natuurgebieden als gevolg van de verlichting van het terrein. De gemeente mag de exploitant verplichten dat de verlichting aan de eisen van de tijd voldoet, dat wil zeggen: zo min mogelijk strooilicht, minimale lichthinder en gedoseerd licht toepassen aangepast aan de seizoenen. Als bijkomend voordeel levert het bovendien minder energieverbruik op. Een mooi voorbeeld van een dergelijk systeem is op Strandcamping Groede gerealiseerd.
-
b. Ook wordt aandacht gevraagd voor het aanblik van het parkeren langs de Molenweg, dat niet bepaald bijdraagt aan de kwaliteit van de omgeving. De vereniging heeft al verschillende keren aangegeven dat parkeren op eigen terrein (in dit geval waarschijnlijk het geval, maar voor zover bekend niet officieel geregeld) dient te geschieden met een bijbehorende landschappelijke inpassing.
Commentaar gemeente
-
a. De beoogde kwaliteitverbetering van de camping zal naar redelijkwijs kan worden verwacht geen extra lichtoverlast met zich meebrengen. De bouwhoogte van lichtmasten is begrensd tot 3 meter. Lichtmasten tot 5 meter zijn aanvaardbaar voor zover een neerwaartse uitstraling wordt gekozen. Deze aanpassing van de regeling past in het gemeentelijk beleid inzake lichtmasten en sluit aan op goede voorbeelden in de gemeente Sluis. Aan hogere lichtmasten is geen behoefte.
-
b. Het parkeren vindt grotendeels plaats op eigen terrein. Op het moment van concrete uitwerking van de voorgenomen kwaliteitsverbetering van het recreatieve product Camping International zal de mogelijkheid voor een aanpassing van deze langs de Molenweg reeds bestaande situatie worden bezien. Het behoort tot de mogelijkheden dat het gebied ter hoogte van de entree hierop wordt aangepast.
Inspreker 1
Reactie
Voorgesteld wordt te verlangen dat er geen onnodige extra lichtvervuiling wordt gecreëerd. Een criterium daarvoor zou kunnen zijn dat vanaf buiten het terrein niet rechtstreeks in lampen gekeken kan worden en dat lampen niet naar boven schijnen. De kern is dat het beter is voor mens en natuur en naar verhouding weinig kost.
Commentaar gemeente
Kortheidshalve wordt verwezen naar het gemeentelijk commentaar op de overeenkomstige reactie van de Natuurbeschermingsvereniging West Zeeuws-Vlaanderen (onder a).
Inspreker 2
Reactie
-
a. In het algemeen gesteld is er een groot verschil tussen de oude situatie en de situatie zoals, die omschreven wordt in het plan. Met andere woorden: van een rustige camping waar in het verleden nagenoeg geen overlast was, naar een nieuwe situatie waar dit allemaal onzeker is en zoals de plannen zijn, redelijk voorspelbaar is. De bewoners willen gaarne enige waarborgen. Te meer daar bij de overgang naar de huidige eigenaar reeds aantoonbaar meer overlast te bespeuren valt in vergelijking met de oude situatie (afgelopen zomer is er diverse malen melding gemaakt van overlast in de avonduren en voor het laatst op zaterdag 6 op 7 november 2010).
-
b. Wat houdt de verbetering van de horecavoorzieningen concreet in (2.2)?
-
c. Wat kan concreet worden verstaan onder de dagrecreatieve voorzieningen (2.2)? Er wordt gesproken over recreatie en dagrecreatie, sport en spelvoorzieningen en daarmee vergelijkbare voorzieningen (5.3). Wat betekent dat concreet voor de nieuwe situatie?
-
d. Hoe wordt de groenstrook ingevuld (2.2)? Een grasland van 10 meter is ook een groenstrook.
-
e. Aangaande luxe verblijfsaccommodatie moet rekening worden gehouden met de plaats van de molen en de wettelijke eisen (2.2).
-
f. Invulling van sport en spel (2.2). Wat betekent dat concreet?
-
g. Waarborgen moeten worden geboden dat er geen belemmeringen gevormd worden voor de in de omgeving aanwezige woningen (4.4). Wij hebben de verwachting dat de waterspeelplaats, kinderboerderij, sport-, en spel voorzieningen en horeca overlast zullen geven nl. geluids-, stank-en lichtoverlast. Enige vormen van geluidswerende maatregelen tussen camping en bewoning wordt in het plan met geen woord gerept. Het zal duidelijk zijn dat een groenstrook niet veel geluid zal tegenhouden. Temeer daar er eerder een forse groenstrook was van ruim 60 meter in de vorm van een boomgaard. Op dat perceel rust nog altijd een agrarische bestemming. In het plan wordt geen garantie gegeven voor de, omliggende bewoners dat zij geen overlast zullen ondervinden.
-
h. Wij vrezen als bewoners waardevermindering van de woning en aantasting van het woongenot en privacy.
-
i. Wij verbazen ons over het feit dat de camping kan uitbreiden in de richting van de dorpskern zonder dat er maatregelen in het plan worden genoemd, met uitzondering van een groenstrookje, die de rust van de bewoners waarborgt en de overlast aanzienlijk beperkt. Daarbij merken we op dat we niet tegen uitbreiding van de camping zijn maar dat er op zijn minst maatregelen worden genomen die alle genoemde vormen van overlast beperken.
Commentaar gemeente
-
a. Ten aanzien van de vermeende overlast wordt opgemerkt dat voldaan werd en wordt aan de geldende planologische en milieukwaliteitseisen en -richtlijnen. In de nu voorliggende bestemmingsplantoelichting is aan deze kwaliteitseisen en -richtlijnen specifiek aandacht besteed (zie paragraaf 4.4). Hierin is naar mening van de gemeente afdoende ingegaan op het voor recreatiebedrijven relevante Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (beter bekend als het Activiteitenbesluit) en overige milieukwaliteitseisen/richtlijnen aangaande relevante (dag)recreatieve activiteiten en horeca. Paragraaf 4.4 is ook aangevuld. Wat betreft de door inspreker genoemde meldingen wordt het volgende opgemerkt.
Er is weinig verschil tussen de exploitatie bij de oude eigenaren en die van de nieuwe eigenaren. Alleen het recreatiewerk van Camping International is verplaatst naar de schuur van Pierewiet. Met omwonenden is na klachten van een paar jaar geleden afgesproken dat de ondernemer (Jelko) direct op zijn mobiele telefoon zou worden gebeld op moment dat er sprak is van overlast. Dit is nooit gebeurd. Bestreden wordt dat de afgelopen zomer herhaaldelijk melding is gemaakt van overlast. De melding van 6 november is niet gedaan aan de eigenaren van International, maar aan de politie. Die heeft geconstateerd dat van overlast geen sprake was en verzocht de deur dicht te houden.
De ondernemer heeft aangegeven mede uit oogpunt van goed buurmanschap (aanvullend op de de geldende planologische en milieukwaliteitsen en -richtlijnen) te streven naar het zover mogelijk beperken van overlast. De omwonenden zijn in het verleden daartoe ook uitgenodigd om hierover hun visie te geven. De ondernemers zijn graag bereid het gesprek hierover weer te hervatten. Ook de afspraak die is gemaakt op basis van goed buurmanschap (wederzijds), dat de ondernemer direct kan worden benaderd bij overlast, is nog steeds actueel.
Voorts kan in het algemeen worden opgemerkt dat de gemeente een handhavingstaak heeft indien sprake is van activiteiten, die in strijd zijn met een bestemmingsplan, op grond van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht (Awb). In voorkomend geval zal de gemeente dan ook als zodanig optreden.
Analoog aan recente andere bestemmingsplannen van de gemeente Sluis is een handhavingsparagaraaf aan dit bestemmingsplan toegevoegd (zie volledigheidshalve paragraaf 5.1 van de plantoelichting). Hierin is onder andere aangegeven dat voor een aanvaardbaar handhavingsbeleid de gemeente in de eerste plaats streeft naar een voldoende draagvlak. Verder wordt informatie verstrekt omtrent de inhoud van het bestemmingsplan. Hiermee wordt onder andere beoogd het begrip bij de burger te vergroten. Het geven van voorlichting vormt daarmee ook een belangrijke schakel in de handhavingactiviteiten. Van gemeentewege zijn en worden hiertoe de nodige activiteiten ondernomen, waaronder participatie in de bijeenkomsten met omwonenden in februari en april 2009 in het voortraject van voorliggende planontwikkeling en de in het kader van het voorontwerpbestemmingsplan gehouden inspraakbijeenkomst. Daarnaast worden de regels in de praktijk toegepast en gehandhaafd. Ten aanzien van overtredingen zal een actief handhavingsbeleid worden gevoerd. Getracht wordt de controlewerkzaamheden ten aanzien van geconstateerde overtredingen op een intensieve manier uit te voeren. Wanneer eenmaal sancties moeten worden getroffen, zal dit op consistente wijze, maar met oog voor de juridische spelregels, worden gedaan. Indien de activiteiten niet kunnen worden gelegaliseerd, zullen de instrumenten van aanschrijving, stillegging bouw, bestuursdwang en dwangsom worden toegepast. De uitvoering van de strafrechtelijke vervolging ligt in handen van het Openbaar Ministerie.
-
b. Er is sprake van een kwalitatieve verbetering/modernisering van de horecavoorzieningen: deze worden afgestemd op hedendaagse eisen en wensen. Dit is in overeenstemming met thans reeds geldende regelgeving.
-
c. Met dagrecreatieve voorzieningen worden onder meer een dierenweide/kinderboerderij, sport- en spelvoorzieningen en daarmee vergelijkbare dagrecreatieve voorzieningen bedoeld. Hiervoor wordt verwezen naar paragraaf 5.3 en artikel 4 van de regels. Voor deze voorzieningen mogen gebouwen worden gebouwd. In totaal mag 10% van het bestemmingsvlak worden bebouwd. De bedoeling is dat de bestaande opzet van Pierewiet wordt gehandhaafd met uitbreiding ter plaatse van de oorspronkelijke boomgaard.
-
d. In paragraaf 2.2 onder de kop "waarborgen adequate ruimtelijke inpassing" is aangegeven wat de bedoeling is: in bedoelde groenstrook wordt voorzien in een afschermende groenvoorziening die overloopt in de bestaande bosschages langs het voetbalveld. Voorts is aangevuld dat de inrichting in overleg met omwonenden kan worden uitgewerkt. Denkbaar is ook dat binnen de groenstrook een aarden wal wordt aangelegd, voorzien van hoog opgaande beplanting. Het is niet de bedoeling dat gekozen wordt voor een grasveld.
-
e. Aan de molenbiotoop is specifiek aandacht besteed. Hierop is in paragraaf 3.2 ingegaan (Provinciale Ruimtelijke verordening Zeeland) en in paragraaf 4.4 (molenbiotoop). Daaruit blijkt dat in de bestemmingsregeling rekening is gehouden met de belangen van de molen en de bestaande situatie op de camping (inclusief planologisch toelaatbare gebruiks- en bouwmogelijkheden), zoals aangegeven in de Provinciale Ruimtelijke verordening Zeeland.
-
f. Voor de voor het voorliggende bestemmingsplan relevante mogelijkheden voor sport- en spelvoorzieningen wordt verwezen naar hetgeen daarover is geregeld in artikel 4 van de regels. Deze regeling is gebruikelijk voor vergelijkbare situaties / recreatieterreinen. De ondernemer heeft aangegeven dat daarbij in het verlengde van thans reeds aanwezige voorzieningen kan worden gedacht aan bijvoorbeeld een dierenweide, speelvoorzieningen en eventueel midgetgolf. Op 26 februari 2009 is in een bijeenkomst met bewoners toegezegd dat de ondernemer een ruwe schets zal maken voor de toekomstige invulling. Deze schets is gepresenteerd en besproken samen met een mogelijke invulling van de buffer(strook) tussen thet terrein en de woningen tijdens een bijeenkomst op 2 april 2009, waarvoor alle omwonenden wederom waren uitgenodigd. Enkele omwonenden hebben van deze uitnodiging gebruik gemaakt.
-
g. Op het aanhouden van afstanden tussen een kampeerterrein en woningen is in paragraaf 4.4 nader ingegaan. Daar is nu uitvoeriger aandacht besteed aan de afstanden vanuit de VNG-brochure. Op basis hiervan zijn enkele onderdelen van een camping niet toelaatbaar gesteld binnen 30 meter van de woningen. De bestemmingsregeling is verder afgestemd op de bedoelde analyse van de VNG-afstanden. Op basis van de daarin voorgestelde zonering, is niet aannemelijk dat de omliggende woningen hinder zullen ondervinden van de beoogde herstructurering van Camping International. Hiervoor is opgenomen dat over de inrichting van de groenstrook overleg zal plaatsvinden. Het aanbrengen van hagen of een aarden wal met hoogopgaande beplanting is bijvoorbeeld zeker bespreekbaar.
-
h. Voor de vermeende waardevermindering wordt verwezen naar artikel 6.1 Wro. Deze regeling biedt de mogelijkheid voor het indienen van een aanvraag voor tegemoetkoming in de schade. De ondernemers zijn zeker bereid om het aspect privacy te bespreken met als oplossing dat een groenstrook wordt aangelegd zodanig dat aantasting van privacy (inkijk) wordt voorkomen.
-
i. Thans is in het bestemmingsplan uitvoeriger op het aspect hinder ingegaan. Belangrijk is dat de ondernemers willen voorkomen dat overlast kan ontstaan. Vandaar dat enkele voorzieningen niet in de dircte nabijheid van woningen worden gesitueerd. Dit is ook in de bestemmingsregeling vastgelegd. Voorts zal een groenstrook worden aangelegd waarover overleg met omwonenden plaatsvindt.
Inspreker 3 (10 november 2010)
Reactie
-
a. Wat is de reden dat wij als bewoners geen antwoord kregen op een eerder aan de gemeente Sluis verstuurde brief waarvan we wel degelijk een ontvangstbevestiging hebben ontvangen?
-
b. Zijn er nu of in de toekomstige plannen van de gemeente Sluis verschillen in de locatie van een camping met de daaraan gestelde eisen, van welke aard dan ook? We kunnen ons voorstellen dat er verschillen zijn in het pakket van eisen in de vergunningverlening omdat het belangrijk kan zijn dat een camping midden in de polder ligt of juist gelegen is binnen de bebouwde kom. Welke verschillen zijn er dan in aard en intensiteit van de voorzieningen op het campingterrein voor wat betreft bijvoorbeeld dagrecreatie, horeca, muziek, restaurant, discotheek en dancing faciliteiten, live optredens en zwembaden?
-
c. Voor wat betreft de locaties zijn er in Nederland eisen gesteld aan de omgeving en de bebouwing rond molens. Die eisen zijn overigens bij wet vastgelegd. Daarbij maakt het niet uit of de molen al dan niet bedrijfsmatig geëxploiteerd wordt. Gevraagd wordt of het bestemmingsplan aangaande de molen aan de Molenweg in Nieuwvliet in voldoende mate wordt getoetst aan de vigerende wetgeving?
-
d. In de plannen zoals die er nu liggen, ontbreekt een bedrijfseconomische beschouwing/onderbouwing dan wel rapport waarin de noodzaak onderbouwd wordt dat uitbreiding van de Camping International, zoals de plannen weergeven, gerechtvaardigd dan wel noodzakelijk is. Uitbreiding van het campingterrein past namelijk naar onze overtuiging niet in het dorpsbeeld. Er wordt in het plan dat er nu ligt uitgegaan van, naar ons idee zuivere aannames. We missen namelijk bij veel van die aannames de onderbouwing.
-
e. Wordt er een studie gedaan naar aanleiding waarvan een bedrijfseconomisch rapport wordt samengesteld waarin klip en klaar de argumenten staan waarom de plannen uitgevoerd moeten worden zoals de eigenaar van Camping International die voorstaat?
-
f. Hoeveel staanplaatsen moet een camping eigenlijk hebben zodat de eigenaar in zijn bestaan op deze aarde kan voorzien? Heeft de huidige eigenaar niet meer middelen van bestaan of is hij financieel afhankelijk van de exploitatie van Camping International?
-
g. Is er een bedrijfswoning op het campingterrein en zo ja wordt die door de eigenaar bewoond of is er sprake van een beheerder?
-
h. Hoe groot moet de oppervlakte van staanplaatsen op de camping eigenlijk volgens wet-of regelgeving zijn? Waarom moet de oppervlakte van de staanplaatsen groter worden? Als het gaat over kwaliteit, wat is dan de reden dat er, als alternatief, niet enkele bestaande stacaravans opgeofferd worden in plaats van grond bij te kopen om uit te breiden? Hoeveel stacaravans zouden in dat geval verwijderd moeten worden om de kwaliteit te halen die voorgestaan wordt?
-
i. Hoe groot is de oppervlakte van de campingplaatsen op andere campings? Zijn er vergelijkingsonderzoeken verricht en zijn die uitkomsten daarvan voor ons beschikbaar? Wordt op andere campings ook een vergelijkbare kwaliteitsslag gemaakt en zo ja, wat houdt die in en om welke campings gaat het dan?
-
j. Heeft de gemeente Sluis kritisch naar de plannen van de Camping International gekeken en daarin meegenomen welk beleid gevoerd wordt om bedrijven in de dorpskernen te laten uitbreiden en zo ja, met welke motieven? Over welk lokaal of regionaal beleid gaat het in dat geval?
-
k. De camping wordt bedrijfsmatig geëxploiteerd. Betekent dat dat de camping beschouwd wordt als een bedrijf of toch als een recreatie- en/of verblijfplaats of mogelijk zelfs beide?
-
l. Vindt de gemeente Sluis dat er in voldoende mate rekening wordt gehouden met de verschillende belangen van de bewoners en hoe wordt die stelling dan onderbouwd? Met andere woorden, op welke plaatsen in het bestemmingsplan worden daartoe argumenten genoemd?
-
m. Er zijn/worden binnen de gemeente Sluis nieuwe campingterreinen aangelegd en er worden ook plannen gepubliceerd waar enorme bungalowparken gerealiseerd worden en dat zelfs niet ver van Nieuwvliet. De startlocaties zijn, hoe kan het ook anders, alle buiten de bebouwde kommen gesitueerd. Als er nu een aanvraag binnen zou komen bij de gemeente Sluis om een camping te starten binnen de bebouwde kom van Nieuwvliet, wat zou dan anno 2010 het besluit zijn van de gemeente? Als het antwoord: 'Nee' is, welke zijn dan de motieven? Wat is de visie en het beleid van de gemeente Sluis in het kader van deze vraag? Op welke plaatsen is de visie en het beleid van de gemeente Sluis vastgelegd aangaande bedrijven en bedrijventerreinen in zijn algemeenheid?
-
n. In het algemeen gesteld, is er een groot verschil in de oude situatie en de situatie zoals die omschreven wordt in het voorgestelde bestemmingsplan. Met andere woorden: van een rustige camping waarvan in het verleden nagenoeg geen overlast werd ondervonden naar een nieuwe situatie waar dit allemaal nogal onzeker is en, zoals de plannen zijn, voor ons redelijk voorspelbaar is. Bij de exploitatie van de camping door de nieuwe eigenaar is reeds aantoonbaar, veel meer overlast geconstateerd in vergelijking met de oude situatie. In de zomer van 2009 is er door verschillende omwonenden diverse malen melding gemaakt van met name ernstige muziekoverlast in de dag-en avonduren en zelfs voor het laatst in de nachtelijke uren van zaterdag 6 op 7 november 2010. Welke toekomstige eisen stelt de gemeente aan de campingeigenaar naar aanleiding van het hierboven gerelateerde? Welke zijn de met name toekomstige bestuursrechtelijke maatregelen die de gemeente voorstelt en neemt en hoe dwingend zijn die maatregelen? Hoe ziet de handhaving er dan uit? Welke zijn de sancties? Worden die voorwaarden opgenomen in de vergunning? Zo niet, waar dan wel? Hoe kunnen de bewoners daarvan op aan?
-
o. De mogelijkheid bestaat dat er reeds bouwactiviteiten worden verricht op de grond van de voormalige boomgaard naast Camping International en grenzend aan de bebouwing van de Prinses Wilheminastraat. Wij verzoeken u een en ander met regelmaat te doen controleren en de eventuele bouwactiviteiten te doen stilleggen in afwachting van de wijziging dan wel aanpassing van het bestemmingsplan. Wat is op dit punt het standpunt van de gemeente Sluis en wat kunnen de bewoners verwachten van de gemeente Sluis in dit kader?
Voorts zijn in een als bijlage bijgevoegde brief van 15 februari 2010 de volgende reacties kenbaar gemaakt.
-
p. Deze kwaliteitsslag waarbij de camping zal gaan herstructureren en uitbreiden met name in de richting van de dorpskern ervaren wij als een groot bezwaar. Hierbij denken onder ander aan: waardedaling van omringende percelen, geluidsoverlast, privacy schending, stankoverlast, lichtoverlast.
-
q. Voorzieningen zoals kinderboerderij en pannenkoekenhuis zijn al in de directe omgeving aanwezig.
-
r. Mag een camping uitbreiden in de richting van de dorpskern. Zo ja, wat zijn dan de voorwaarden, belangen en positie van de omwonenden?
-
s. Wat is de procedure in de toekomst? Hoe kan dit ten koste gaan van de omwonenden?
Commentaar gemeente
-
a. Voor zover dit nodig is aanvullend op de hierna opgenomen beantwoording en toelichting in dit bestemmingsplan, zal de gemeente in een ander kader zorgdragen voor beantwoording.
-
b. Van vermeende verschillen is geenszins sprake. In alle gevallen moet worden voldaan aan de geldende milieukwaliteits- en brandveiligheidseisen. Het maakt daarbij niet uit of een camping ligt in het buitengebied, in een kern of zoals in onderhavige situatie in de overgangszone tussen kern en buitengebied (c.q. kernrand). Zo zijn in tegenstelling tot inspreker aangeeft in dit plan uitsluitend lichte horeca-activiteiten tot en met maximaal categorie 1b van de Staat van horeca-activiteiten toegestaan/mogelijk (dus bijvoorbeeld geen discotheek/dancing). Ten behoeve van afstemming van de activiteiten op de omgeving, is een nadere analyse verricht. In paragraaf 4.4 wordt hierop ingegaan. De bestemmingsregeling is hierop aangepast.
-
c. Aan de molenbiotoop is specifiek aandacht besteed. Hierop is in paragraaf 3.2 ingegaan (Provinciale Ruimtelijke verordening Zeeland) en in paragraaf 4.4 (molenbiotoop). Daaruit blijkt dat in de bestemmingsregeling rekening is gehouden met de belangen van de molen en de bestaande situatie op de camping (inclusief planologisch toelaatbare gebruiks- en bouwmogelijkheden), zoals aangegeven in de Provinciale Ruimtelijke verordening Zeeland.
-
d. De voorgenomen kwaliteitsverbetering is van belang voor het waarborgen van een financieel gezond toekomstperspectief van het recreatieterrein. De verbeteringsplannen zijn ook beleidsmatig gewenst: deze dragen bij aan de voor het toeristisch recreatieve product Zeeuws Vlaanderen gewenste kwaliteitsimpuls en passen in de daartoe voor dergelijke bedrijven gewenste kwaliteitsslag zoals dat is vastgelegd in het gebiedsplan West Zeeuws Vlaanderen. Hierbij is voor camping International met name sprake van kwaliteitsverbetering door een primair ruimtelijk-functionele herstructurering/herinvulling van het bestaande recreatieterrein. Dit gaat gepaard met slechts een zeer beperkte fysieke uitbreiding. Toetsing van de kwaliteitsverbetering en de financiële haalbaarheid daarvan is door de gebiedscommissie opgedragen aan Van Nuland en Partners. Deze heeft de plannen van Camping International beoordeeld als logisch en financieel haalbaar.
-
e. Relevant is of de beoogde ontwikkeling planologisch aanvaardbaar is, voldaan wordt aan actuele beleidswensen en milieukwaliteitseisen en financieel uitvoerbaar is. Een door inspreker aangegeven rapport is niet noodzakelijk en planologisch niet relevant.
-
f. Verwezen wordt naar het antwoord onder d.
-
g. Verwezen wordt naar het gemeentelijke commentaar op de overlegreactie van de provincie aangaande bedrijfswoningen.
-
h. Voor de grootte van standplaatsen is geen wet- of regelgeving. De gewenste oppervlakte wordt voor een belangrijk deel bepaald door de bezoekers van de camping. De ondernemer stemt daar zijn toekomstplannen op af. Duidelijk is dat zich op dit gebied ontwikkelingen voordoen die leiden tot de noodzaak van kwaliteitsverbetering. Daarvan is vergroting van standplaatsen een aspect. Dergelijke kwaliteitsverbetering gaat ook veelal gepaard met enige uitbreiding van het gebied. De combinatie van kwaliteitsverbetering in de vorm van standsplaatsvergroting en uitbreiding past binnen de beleidskaders die voor dit gebied gelden. Bij Camping International gaat het om algemeen gebruikelijke oppervlaktes bij vergelijkbare bedrijven in de gemeente Sluis. Voor de gemeente is dan ook van belang dat de plannen niet afwijken van andere bedrijven/plannen die in de gemeente worden doorgevoerd.
-
i. Het is inderdaad zo dat in de gemeente Sluis vergelijkbare plannen worden gerealiseerd. Het gebiedsplan voor de regio voorziet ook juist in kwaliteitsverbeteringsplannen. In het gebiedsplan zijn hiervoor criteria en voorwaarden opgenomen. Daaraan worden alle plannen getoetst door een onafhankelijke gebiedscommissie, die juist ook kennis heeft van de markt en de regio. Dergelijke plannen en toetsingen zijn bij de gebiedscommissie te bevragen.
-
j. De gemeente heeft kritisch de beoogde ontwikkeling bekeken en is van mening dat deze in overeenstemming is met het regionaal en gemeentelijk beleid aangaande recreatieterrein. Kortheidshalve wordt verwezen naar hoofdstuk 3 van de toelichting bij dit bestemmingsplan.
-
k. De camping is en wordt beschouwd als een recreatiebedrijf.
-
l. De gemeente Sluis is van mening dat bij de planontwikkeling afdoende rekening wordt gehouden met de belangen van omwonenden. Zo is onder andere rekening gehouden met een adequate ruimtelijke inpassing van het terrein ten opzichte van omliggende woonpercelen (paragraaf 2.2), met de molenbiotoop (paragraaf 3.2 en 4.4), met milieuhinder/-kwaliteitseisen (paragraaf 4.4). Voorts zijn omwonenden vroegtijdig geínformeerd over en betrokken bij de planontwikkeling (paragraaf 7.2.1.) is een inspraakprocedure gevolgd (paragraaf 7.2.2.). Het beleid is in hoofdstuk 3 uitvoerig weergegeven, waaraan de plannen voor Camping International ook zijn getoetst.
-
m. Voor de bebouwde kom van Nieuwvliet zijn geen plannen voor nieuwvestiging van een camping bekend. Als die plannen worden ingediend, zullen deze plannen op vergelijkbare wijze als alle recreatieplannen worden getoetst. De indruk bestaat echter dat dit een louter hypothetische situatie is, omdat mogelijk hiervoor benodigde sanering van bebouwing zeer kostbaar is. Voorts is van belang dat het hier gaat om een reeds bestaande camping, niet om een nieuwvestiging.
-
n. Ten aanzien van de vermeende overlast wordt opgemerkt dat voldaan werd en wordt aan de geldende planologische en milieukwaliteitseisen en -richtlijnen. In de nu voorliggende bestemmingsplantoelichting is aan deze kwaliteitseisen en -richtlijnen specifiek aandacht besteed (zie paragraaf 4.4). Hierin is naar mening van de gemeente afdoende ingegaan op het voor recreatiebedrijven relevante Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (beter bekend als het Activiteitenbesluit) en overige milieukwaliteitseisen/richtlijnen aangaande relevante (dag)recreatieve activiteiten en horeca. Paragraaf 4.4 is ook aangevuld. Wat betreft de door inspreker genoemde meldingen wordt het volgende opgemerkt.
Er is weinig verschil tussen de exploitatie bij de oude eigenaren en die van de nieuwe eigenaren. Alleen het recreatiewerk van Camping International is verplaatst naar de schuur van Pierewiet. Met omwonenden is na klachten van een paar jaar geleden afgesproken dat de ondernemer (Jelko) direct op zijn mobiele telefoon zou worden gebeld op moment dat er sprak is van overlast. Dit is nooit gebeurd. Bestreden wordt dat de afgelopen zomer herhaaldelijk melding is gemaakt van overlast. De melding van 6 november is niet gedaan aan de eigenaren van International, maar aan de politie. Die heeft geconstateerd dat van overlast geen sprake was en verzocht de deur dicht te houden.
De ondernemer heeft aangegeven mede uit oogpunt van goed buurmanschap (aanvullend op de de geldende planologische en milieukwaliteitsen en -richtlijnen) te streven naar het zover mogelijk beperken van overlast. De omwonenden zijn in het verleden daartoe ook uitgenodigd om hierover hun visie te geven. De ondernemers zijn graag bereid het gesprek hierover weer te hervatten. Ook de afspraak die is gemaakt op basis van goed buurmanschap (wederzijds), dat de ondernemer direct kan worden benaderd bij overlast, is nog steeds actueel.
Voorts kan in het algemeen worden opgemerkt dat de gemeente een handhavingstaak heeft indien sprake is van activiteiten, die in strijd zijn met een bestemmingsplan, op grond van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht (Awb). In voorkomend geval zal de gemeente dan ook als zodanig optreden.
Analoog aan recente andere bestemmingsplannen van de gemeente Sluis is een handhavingsparagaraaf aan dit bestemmingsplan toegevoegd (zie volledigheidshalve paragraaf 5.1 van de plantoelichting). Hierin is onder andere aangegeven dat voor een aanvaardbaar handhavingsbeleid de gemeente in de eerste plaats streeft naar een voldoende draagvlak. Verder wordt informatie verstrekt omtrent de inhoud van het bestemmingsplan. Hiermee wordt onder andere beoogd het begrip bij de burger te vergroten. Het geven van voorlichting vormt daarmee ook een belangrijke schakel in de handhavingactiviteiten. Van gemeentewege zijn en worden hiertoe de nodige activiteiten ondernomen, waaronder participatie in de bijeenkomsten met omwonenden in februari en april 2009 in het voortraject van voorliggende planontwikkeling en de in het kader van het voorontwerpbestemmingsplan gehouden inspraakbijeenkomst. Daarnaast worden de regels in de praktijk toegepast en gehandhaafd. Ten aanzien van overtredingen zal een actief handhavingsbeleid worden gevoerd. Getracht wordt de controlewerkzaamheden ten aanzien van geconstateerde overtredingen op een intensieve manier uit te voeren. Wanneer eenmaal sancties moeten worden getroffen, zal dit op consistente wijze, maar met oog voor de juridische spelregels, worden gedaan. Indien de activiteiten niet kunnen worden gelegaliseerd, zullen de instrumenten van aanschrijving, stillegging bouw, bestuursdwang en dwangsom worden toegepast. De uitvoering van de strafrechtelijke vervolging ligt in handen van het Openbaar Ministerie.
-
o. Activiteiten in strijd met de geldende bestemmingen zijn niet toegestaan. In voorkomend geval zal handhavend worden opgetreden. Verwezen wordt naar het gemeentelijk commentaar op de reactie onder a van inspreker 2 en op de inmiddels aan de plantoelichting toegevoegde handhavingsparagraaf (5.1).
-
p. Voor de vermeende waardevermindering wordt verwezen naar artikel 6.1 Wro. Deze regeling biedt de mogelijkheid voor het indienen van een aanvraag voor tegemoetkoming in de schade. De ondernemers zijn zeker bereid om het aspect privacy te bespreken met als oplossing dat een groenstrook wordt aangelegd zodanig dat aantasting van privacy (inkijk) wordt voorkomen.
Thans is in het bestemmingsplan uitvoeriger op het aspect hinder ingegaan. Belangrijk is dat de ondernemers willen voorkomen dat overlast kan ontstaan. Vandaar dat enkele voorzieningen niet in de dircte nabijheid van woningen worden gesitueerd. Dit is ook in de bestemmingsregeling vastgelegd. Voorts zal een groenstrook worden aangelegd waarover overleg met omwonenden plaatsvindt.
De beoogde kwaliteitverbetering van de camping zal naar redelijkwijs kan worden verwacht geen extra lichtoverlast met zich meebrengen. Voorts zal op het moment van de concrete uitwerking door de initiatiefnemer de mogelijkheid worden onderzocht voor het waar mogelijk beperken van lichthinder en het daarmee samenhangende energieverbruik. De bouwhoogte van lichtmasten is begrensd tot 3 meter. Dit is een redelijke hoogtemaat.
-
q. Het is gebruikelijk en passend bij een camping dat op de locatie zelf horecafaciliteiten aanwezig zijn. Een restaurant is zeker passend. Dat in de omgeving ook restaurants zijn gevestigd is daarbij niet vean betekenis, zeker nu er geen nieuwvestiging van het kampeerbedrijf of van een horecavoorziening aan de orde is. Volgens het vigerende bestemmingsplan is een restaurant ook reeds lange tijd toegestaan. Er wordt geen specifieke kinderboerderij voorgestaan. Op de huidige camping is al een dierenweide gevestigd. Verplaatsing hiervan wordt overwogen. Die voorziening geeft geen overmatige hinder, ook een kinderboerderij op een camping niet.
-
r. Van belang is of de beoogde ontwikkeling planologisch aanvaardbaar en mogelijk is en of wordt voldaan wordt aan actuele beleidswensen en geldende milieukwaliteitseisen. Daarop wort in paragraaf 4.4 specifiek ingegaan. Aanvullend is de bestemmingsregeling hiervoor aangepast, zoals in de genoemde paragraaf omschreven. Met de aangepaste regeling is beoogd de ontwikkelingen nader af te stemmen op de belangen van omwonenden.
-
s. Voor de planontwikkeling wordt de daarvoor geldende bestemmingsplanprocedure gevolgd. Het ontwerpbestemmingsplan wordt daarvoor gedurende zes weken terinzage gelegd. Hierop kunnen zienswijze kenbaar worden gemaakt. vervolgens vindt vaststelling door de gemeenteraad plaats, waarbij al dan niet gemotiveerd rekening wordt gehouden met zienswijzen. Aansluitend vindt terinzagelegging plaats van het vastgestelde bestemmingsplan. Indien belanghebbenden hiermee niet instemmen, kunnen zij beroep instellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak.