direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Herziening bestemmingsplan Kleine Kernen Sluis
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1714.bpkleinekernen1h-ON01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding en doel bestemmingsplan

Op 30 april 2014 heeft de gemeenteraad van Sluis het bestemmingsplan 'Kleine Kernen gemeente Sluis' vastgesteld. Op de volgende punten is aanpassing van het bestemmingsplan gewenst:

  • huisvesting individuele personen: de regeling over huisvesting van individuele personen wordt verruimd overeenkomstig het gemeentelijk beleid, zoals recent vastgesteld in het voorontwerpbestemmingsplan voor Cadzand, waardoor huisvesting van individuele personen mogelijk wordt gemaakt;
  • Veldstraat 36, Schoondijke: op het perceel Veldstraat 36 te Schoondijke ontbreekt de aanduiding 'bedrijfswoning' op de verbeelding: planologische bevestiging van deze al lang bestaande woning is gewenst;
  • archeologie: in de archeologische dubbelbestemmingen is het overeenkomstig het gemeentelijk archeologiebeleid gewenst om een vrijstelling voor grondroerende werkzaamheden tot 40 centimeter diepte op te nemen.

Om deze beperkte aanpassingen te verwerken, is besloten een partiële herziening in procedure te brengen. Voorliggende herziening heeft als doel het bestemmingsplan 'Kleine Kernen gemeente Sluis' te herzien op de genoemde punten.

1.2 Leeswijzer

De opbouw van de toelichting op dit bestemmingsplan is als volgt:

  • in hoofdstuk 2 worden de voorgenomen wijzigingen beschreven en toegelicht;
  • in hoofdstuk 3 wordt een toelichting gegeven op de bestemmingsregeling (verbeelding en regels);
  • hoofdstuk 4 gaat in op de maatschappelijke uitvoerbaarheid van het bestemmingsplan.

Hoofdstuk 2 Beschrijving en toetsing/onderzoek

2.1 Inleiding

Deze herziening zorgt ervoor dat het vigerende bestemmingsplan 'Kleine Kernen Sluis' op de eerder genoemde punten worden gewijzigd. In dit hoofdstuk worden de voorgenomen wijzigingen beschreven en toegelicht.

2.2 Archeologiebeleid gemeente Sluis

Aanleiding

In het geldende bestemmingsplan 'Kleine Kernen gemeente Sluis' is geen vrijstellingsdiepte opgenomen. Dat betekent dat – afhankelijk van de oppervlakte van de grondwerkzaamheden – ook bij heel ondiepe werkzaamheden in de bovengrond archeologisch onderzoek noodzakelijk is. Ten tijde van de vaststelling van dit bestemmingsplan was de Beleidsnota Archeologie nog in de ontwerpfase. De ontwerp beleidsnota Archeologie maakte een tweedeling in het buitengebied en de stads- en dorpskernen van de gemeente Sluis. In het buitengebied was een vrijstellingsdiepte van 40 centimeter beneden maaiveld opgenomen. Voor de stads- en dorpskernen was deze vrijstellingsdiepte niet opgenomen.

De gemeenteraad van Sluis heeft op 20 juni 2013 de Beleidsnota Archeologie gewijzigd vastgesteld.

Door de gemeenteraad is alsnog een vrijstellingsdiepte (van 40 centimeter) voor stads- en dorpskernen opgenomen in het archeologiebeleid van de gemeente Sluis en de Gemeentelijke Onderzoeksagenda Archeologie Sluis (GOAS).

Conclusie

Deze vrijstellingsdiepte wordt middels deze herziening in de regels van het geldende bestemmingsplan opgenomen.

2.3 Bedrijfswoning Veldstraat 36 Schoondijke

Aanleiding

In 1951 is een bouwvergunning verleend voor het oprichten van een woning met bedrijfsruimten aan de Veldstraat 36 in Schoondijke. Sindsdien is de bedrijfswoning altijd in gebruik geweest. Bij de vaststelling van het bestemmingsplan 'Kom Schoondijke' (15 november 2001) en bij de vaststelling van het bestemmingsplan 'Kleine kernen Sluis' is abusievelijk verzuimd de bedrijfswoning planologisch te bevestigen. Gelet op het gegeven dat de woning al lange tijd bestaat en met vergunning is gerealiseerd, wordt de woning positief bestemd waardoor huisvesting van individuele personen mogelijk wordt gemaakt. In deze paragraaf wordt de ontwikkeling getoetst aan de omgevingsaspecten.

Toetsing

Bedrijven en milieuzonering

In het kader van een goede ruimtelijke ordening is ruimtelijke afstemming tussen bedrijfsactiviteiten en woningen noodzakelijk. Bij deze afstemming wordt gebruikgemaakt van de richtafstanden uit de basiszoneringslijst van de VNG-brochure 'Bedrijven en milieuzonering' (2009).

Het positief bestemmen van de bedrijfswoning vormt geen belemmering voor de omliggende functies.

Op 18 meter van de te legaliseren woning is een agrarisch hulp- en nevenbedrijf aanwezig aan de Veldstraat, behorend tot milieucategorie 3.1. Tussen Veldstraat 26 en 36 staan echter enkele burgerwoningen. De tussenliggende woningen zijn maatgevend voor dit bedrijf, en omdat het bedrijf ter plaatse van deze woningen moet voldoen aan het Activiteitenbesluit, kan gesteld worden dat ter plaatse van de te legaliseren woning sprake is van een acceptabel woon- en leefklimaat. De omliggende functies vormen geen belemmering voor het woon- en leefklimaat van de te legaliseren woning.

Wegverkeerslawaai

In de Wet geluidhinder is bepaald dat voor wegen in principe onderzoekszones gelden waar – bij nieuwe ontwikkelingen – aandacht aan wegverkeerslawaai moet worden besteed. Indien geluidsgevoelige functies binnen de geluidszone van een weg worden geprojecteerd, moet worden bepaald of ter plaatse van deze functies wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde.

De woning ligt binnen de onderzoekszone van de Willemsweg. Deze weg heeft, op basis van een binnenstedelijke ligging (maximum snelheid van 50 km/h) en een rijbaanindeling van twee rijstroken, een wettelijke onderzoekszone van 200 meter. Tussen deze weg en de woning is bebouwing (woningen) aanwezig. Deze bebouwing zorgt voor afscherming van het geluid als gevolg van het wegverkeer. Tevens is het verkeersaanbod op de Willemsweg beperkt. De verkeersintensiteit is hier de afgelopen tijd sterk afgenomen na verlegging van de aansluiting tussen de N61 en de N676. Gezien de afscherming en de beperkte verkeersintensiteit is het aannemelijk dat voldaan zal worden aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Het aspect wegverkeerslawaai is hierdoor geen belemmering op het positief bestemmen van de woning.

Bodem

Met het positief bestemmen van de woning vinden geen fysieke werkzaamheden plaats. Daarnaast geldt dat het gebouw als woning reeds jaren in gebruik is. De woning is destijds met een bouwvergunning mogelijk gemaakt. Het feitelijk gebruik wijzigt niet. Nader onderzoek naar de bodemkwaliteit is dan ook niet nodig.

Water

De planologische bevestiging van de bedrijfswoning is geen ontwikkeling waar extra verharding door ontstaat. Hierdoor is er geen noodzaak tot de realisatie van een waterberging.

Ecologie

Met het positief bestemmen van de woning wordt het feitelijk gebruik voortgezet. De nieuwe planologische situatie heeft geen enkele invloed op de ecologische waarden in de omgeving.

Archeologie

In het geldende bestemmingsplan geldt voor de betreffende locatie Waarde - Archeologie - 3. Conform deze regeling moet er bij bodemingrepen groter dan 500 m² een bodemonderzoek uitgevoerd worden.

Met het positief bestemmen van de bedrijfswoning worden er geen nieuwe bodemingrepen voorzien. Een archeologisch onderzoek is daarom niet noodzakelijk.

Luchtkwaliteit

De planologische bevestiging van een bestaande woning heeft geen invloed op de luchtkwaliteit. Verder kan worden opgemerkt dat in de Wet milieubeheer grenswaarden op het gebied van de luchtkwaliteit zijn vastgelegd. In het daarbij behorende Besluit niet in betekende mate zijn ontwikkelingen opgenomen die op voorhand uitgesloten kunnen worden van toetsing omdat deze niet in betekende mate bijdragen aan de luchtkwaliteit ter plaatse. Eén van deze ontwikkelingen betreft woningbouw tot 1.500 woningen. De legalisatie van één woning valt binnen deze categorie. Daarmee kan gesteld worden dat de woning niet in betekende mate bijdraagt aan de luchtkwaliteit. Nader onderzoek is niet noodzakelijk.

Externe veiligheid

Externe veiligheid gaat over het beheersen van de risico's voor de omgeving bij gebruik, opslag en vervoer van gevaarlijke stoffen als vuurwerk, lpg en munitie over weg, water en spoor en door buisleidingen.

Volgens de professionele risicokaart zijn er in de nabije omgeving van de woning Veldstraat 36 geen risicobronnen aanwezig. Vanuit externe veiligheid bestaan er geen belemmeringen voor de legalisatie.

Conclusie

De omgevingsaspecten vormen geen belemmering voor de voorgenomen ontwikkeling. Er is sprake van een acceptabel woon- en leefklimaat. Op de verbeelding wordt ter plaatse van de woning aan de Veldstraat 36 in Schoondijke een aanduiding 'Bedrijfswoning' opgenomen.

2.4 Huisvesting individuele personen

Aanleiding

De regeling voor de huisvesting van de individuele personen wordt verruimd, conform het gemeentelijk beleid en de regeling, zoals opgenomen in het voorontwerpbestemmingsplan voor Cadzand. Deze regeling is voornamelijk bedoeld om mogelijkheden te creëren voor de huisvesting van personen die in de zomerperiode werkzaam zijn in het kustgebied en hiervoor (tijdelijke) huisvesting nodig hebben. Door middel van deze regeling wordt het maximum aantal individuele personen dat door middel van de afwijkingsbevoegdheid in één woning met een oppervlakte groter dan 120m² kan worden gehuisvest, verruimd van 4 naar 10.

Conclusie

In artikel 1 Begrippenlijst wordt het begrip 'Huishouden' opgenomen. De begrippen 61 Gestapeld, 118 Wonen en 119 Woning/wooneenheid worden gewijzigd.

Hoofdstuk 3 Juridische regeling

3.1 Algemeen

Een bestemmingsplan bestaat uit de juridisch bindende regels en de verbeelding en gaat vergezeld van een toelichting.

De regels bevatten het juridisch instrumentarium voor het regelen van de gronden, bepalingen omtrent de toegelaten bebouwing, regelingen betreffende het gebruik van aanwezige en/of op te richten bouwwerken.

De verbeelding vormt samen met de regels het juridisch bindende deel van het bestemmingsplan. Op de verbeelding is aangegeven welke bestemmingen en aanduidingen op een bepaalde locatie gelden. Door de koppeling aan de regels wordt bepaald welke gebruiksmogelijkheden en bouwactiviteiten ter plaatse zijn toegestaan en welke regels gelden voor werkzaamheden.

De toelichting heeft geen bindende werking; de toelichting maakt juridisch ook geen onderdeel uit van het bestemmingsplan, maar heeft wel een belangrijke functie voor de onderbouwing van het plan en ook bij de uitleg van bestemmingen en regels.

3.2 Opzet van de herziening

Voorliggend bestemmingsplan betreft een gedeeltelijke herziening van het geldende bestemmingsplan 'Kleine Kernen Sluis'. Hierdoor is er sprake van een afwijkende opzet in vergelijking tot een 'regulier' zelfstandig bestemmingsplan. De herziening is opgesteld conform de SVBP2012.

In deze herziening is ervoor gekomen om uitsluitend de bepalingen in het basisplan die wijzigen dan wel worden aangevuld in de planregels – met een doorhaling in het roze ( 'regel' ) of een toevoeging in grijs ('regel') op te nemen.

De aanpassingen in de regels gelden voor het gehele plangebied. De verbeelding wordt alleen herzien ter plaatse van het perceel Veldstraat 36 in Schoondijke. Het plangebied van de 1e herziening voor de aanpassing van de verbeelding heeft dan ook uitsluitend betrekking op de bestaande bedrijfswoning. Hier wordt de aanduiding 'bedrijfswoning' aan toegevoegd. Hier wordt een specifieke aanduiding aan toegevoegd.

Na het onherroepelijk worden van voorliggende herziening zal een geconsolideerde versie van het basisplan en deze herziening worden opgesteld, waardoor een compleet overzicht van de geldende situatie ontstaat.

Hoofdstuk 4 Uitvoerbaarheid

Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Dit ontwerpbestemmingsplan zal gedurende 6 weken ter inzage liggen. Gedurende deze periode is eenieder in de gelegenheid een zienswijze op het plan in te dienen.