direct naar inhoud van 4.5 Parkeren
Plan: MFC Breskens
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1714.bpmfcbreskens12-ON01

4.5 Parkeren

De parkeerbehoefte van het MFC is onderzocht (zie bijlage 4) en vergeleken met de in het schetsontwerp voorziene capaciteit (zie hoofdstuk 2). De resultaten hiervan zijn vastgelegd in deze paragraaf.

Onderzoek

Parkeren, auto

De toekomstige parkeerbehoefte is bepaald door de aantallen van de te realiseren eenheden te vermenigvuldigen met de daarbij horende parkeernormen en aanwezigheidspercentages. De uitgangspunten zijn opgenomen in bijlage 4. De parkeernormen en aanwezigheidspercentages zijn ontleend aan de CROW publicatie 182 (Parkeerkencijfers – Basis voor parkeernormering; sept. 2008; Ede) en aan de Parkeervisie gemeente Sluis 2010-2013.

Bij het bepalen van de parkeernorm is rekening gehouden met een “niet stedelijke” verstedelijkingsgraad (bron: CBS) en een stedelijke zone “schil/overloop gebied”. De aanwezigheidspercentages zijn toegepast omdat aangaande meerdere in voorliggende ontwikkeling voorziene functies gebruik kunnen maken van dezelfde parkeervoorzieningen. Op basis van die tabel is uitgegaan van de meest maatgevende perioden (overdagen middag).

De berekening in bijlage 4 geeft aan dat op het piekmoment tenminste 57 (56,9 in de middag) parkeerplaatsen (inclusief Kiss&Ride-plaatsen) nodig zijn. Het ontwerp van de buitenruimte voorziet, inclusief Kiss&Ride-voorziening, in 58 parkeerplaatsen.

Parkeren, fiets

Voor de nieuwe ontwikkeling dienen eveneens fietsparkeerplaatsen te worden gerealiseerd. Op basis van het voorziene programma is de parkeerbehoefte voor fietsverkeer bepaald. Dit aantal is met behulp van publicatie 291 (CROW) bepaald, waarbij uit is gegaan van het gemiddelde kengetal. De parkeerbehoefte voor fietsverkeer is in onderstaande tabel weergegeven.

Tabel 4.1. Parkeerbehoefte fietsparkeren

afbeelding "i_NL.IMRO.1714.bpmfcbreskens12-ON01_0004.png"

De totale behoefte komt neer op circa 190 fietsparkeerplaatsen. Gezien de gymzaal overdag door de basisschoolkinderen wordt gebruikt en pas 's avonds na schooltijd en in het weekend ook door andere gebruikers, kan voor wat betreft de gymzaal uitgegaan worden van dubbelgebruik. Het benodigd aantal fietsparkeerplaatsen bedraagt afgerond 170.

Conclusie

Uit parkeeroogpunt kan worden geconcludeerd dat sprake is van een goede ruimtelijke ordening. Als gevolg van de in het ontwerp voorziene realisering van 58 parkeerplaatsen voor auto's, is sprake van een extra capaciteit van 1 parkeerplaats ten opzichte van de berekende maximale parkeerbehoefte (57 parkeerplaatsen). Daarnaast dient in de uitwerking van het plan te worden voorzien in ten minste 170 fietsparkeerplaatsen. Voorts biedt het plan(gebied) voldoende ruimte en flexibiliteit voor eventueel benodigde extra parkeerruimte, mocht dit in de praktijk alsnog noodzakelijk blijken.