Plan: | MFC Breskens |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1714.bpmfcbreskens12-ON01 |
Als gevolg van de ontwikkeling van een multifunctioneel centrum dient onderbouwd te worden dat er sprake is van een goede verkeersituatie. Als onderdeel hiervan is verkeerskundig onderzoek uitgevoerd naar de verkeerseffecten van de ontwikkeling.
Ontsluiting gemotoriseerd verkeer
Het plangebied is gelegen in de gemeente Sluis en wordt ontsloten via de Ghistelkerke. De Ghistelkerke ontsluit richting het noorden op het Molenwater. Beide wegen zijn erftoegangswegen waar een maximumsnelheid van 30 km/h geldt. Het Molenwater staat enerzijds in verbinding met de Rijksweg (N676) en anderzijds via de Hoofdplaatseweg met Sterreboschweg (N675). Deze wegen vormen de externe verkeersontsluiting van het plangebied. Het centrum van Breskens wordt vanaf het Molenwater bereikt via de Philips van Kleefstraat, welke in het verlengde van de Ghistelkerke ligt. Op de Philips van Kleefstraat geldt eenrichtingsverkeer in zuidelijke richting, waardoor verkeer vanuit de locatie naar het centrum via het oostelijk deel van het Molenwater rijdt.
Ontsluiting langzaam verkeer
Het fietsverkeer op de Ghistelkerke wordt conform de richtlijnen van duurzaam veilig gemengd met het overige verkeer afgewikkeld. Het fietsverkeer op het Molenwater wordt door middel van een vrijliggend fietspad afgewikkeld. Het fietsverkeer richting het centrum dient het Molenwater over te steken. Op dit kruispunt zijn geen aparte oversteekvoorzieningen aanwezig. Op korte afstand van deze kruising zijn aan beide zijden snelheidsremmers aangelegd. Langs het fietspad aan het Molenwater, zal een voetpad gerealiseerd worden zodat de voetgangers van het fietsverkeer zijn gescheiden. Eveneens zal er aan de Ghistelkerke aan de zijde van de school een trottoir aangelegd worden. Gezien deze voorzieningen voor langzaam verkeer en het snelheidsregime van 30 km/h wordt gesteld dat de verkeerssituatie voor voetgangers en fietsers goed is. De verkeersveiligheid is in voldoende mate gewaarborgd.
Verkeersgeneratie en afwikkeling
Met behulp van publicatie 272 (CROW) is de verkeersgeneratie voor het multifunctionele centrum bepaald. Hierbij is uitgegaan van een ligging in de schil rondom het centrum. Bij het bepalen van de verkeersgeneratie ten gevolge van de ontwikkeling wordt onderscheid gemaakt in de verschillende functies. In onderstaande tabel zijn de verschillende functies met bijbehorende verkeersgeneratie opgenomen.
Tabel 4.2. Verkeersgeneratie
De totale verkeersgeneratie zal afgewikkeld worden over de Ghistelkerke in de richting van het Molenwater. Hiervan zal circa 50% in oostelijke richting en circa 50% in westelijke richting afwikkelen. Dit betekent dat de verkeersintensiteit op het Molenwater zal toenemen met circa 300 mvt/etmaal. Hiervan zal circa 50% via de Hoofdplaatseweg afgewikkeld worden. De intensiteit zal hier dus toenemen met circa 150 mvt/etmaal. De intensiteiten zullen de maximaal aanvaardbare waarde voor erftoegangswegen (5.000-6.000 mvt/etmaal) niet overschrijden. De verwachting is dat zich geen problemen voor zullen doen bij de afwikkeling van het verkeer.
Conclusie
De ontsluiting voor de verschillende vervoerswijzen is goed te noemen. Parkeren en Kiss&Ride vindt plaats buiten de rijbaan van de Ghistelkerke. Er zullen zich daarom ook geen problemen voordoen met betrekking tot de verkeersafwikkeling en de verkeersveiligheid. De verkeersintensiteit zal als gevolg van de ontwikkeling toenemen. De verkeersintensiteiten overschrijden echter de maximaal wenselijke intensiteit niet. Het aspect verkeer zal de ontwikkeling niet in de weg staan.