Plan: | MFC Breskens |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1714.bpmfcbreskens12-ON01 |
Beoogde ontwikkeling
Binnen het plangebied wordt een nieuw multifunctioneel centrum, met twee basisscholen gerealiseerd. Scholen zijn volgens de Wet geluidhinder geluidsgevoelige functies waarvoor akoestisch onderzoek uitgevoerd dient te worden.
Toetsingskader
Normstelling
Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven - bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidshinder vanwege de weg moet worden getoetst. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen- of buitenstedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.
De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.
Nieuwe situaties
Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van een school en andere geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. De geluidswaarde binnen de geluidsgevoelige bestemming (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 28 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van de aftrek conform artikel 3.6 uit het Reken- en Meetvoorschrift 2006 is gebruik gemaakt.
Onderzoek
Het plangebied is gelegen binnen de geluidszone van de Hoofdplaatseweg. Dit is een gezoneerde weg buiten de bebouwde kom met maximaal 2 rijstroken. De Hoofdplaatseweg heeft een geluidszone van 250 m. Verder ligt de locatie binnen de invloedsfeer van diverse 30 km/h-wegen, waaronder de Ghistelkerke en het Molenwater. Deze wegen zijn vanwege het snelheidsregime van 30 km/h niet-gezoneerd, maar worden in het kader van een goede ruimtelijke ordening betrokken in het akoestisch onderzoek.
Rekenmethodiek en invoergegevens
Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006. De berekeningen zijn opgenomen in Bijlage 5.
De gehanteerde verkeersintensiteiten staan vermeld in tabel 4. Van het Molenwater zijn de verkeersgegevens van het jaar 2004 verkregen van de gemeente Sluis. Voor de Ghistelkerke en de Hoofdplaatseweg is een aanname van de intensiteit gedaan. Voor de extrapolatie naar het maatgevende jaar (2023) is uitgegaan van een autonome groei van 1,2% per jaar.
Tabel 4.3. Verkeersintensiteiten in mvt/etmaal op een weekdag (afgerond op 50-tallen)
2023 | inclusief ontwikkeling | |
Molenwater | 3.075 | 3.375 |
Ghistelkerke | 2.000 | 2.600 |
Hoofdplaatseweg | 2.000 | 2.150 |
Voor de voertuigverdeling van het Molenwater is uitgegaan van de standaard voertuigverdeling van een wijkverzamelweg. Voor de voertuigverdeling van de Ghistelkerke is uitgegaan van de standaardverdeling van een buurtverzamelweg en voor de voertuigverdeling van de Hoofdplaatseweg is uitgegaan van de standaardverdeling van een plattelands weg. Het wegdek van het Molenwater, de Ghistelkerke en de Hoofdplaatseweg bestaat uit asfalt.
Resultaten gezoneerde weg
Ten gevolge van de Hoofdplaatseweg is de geluidsbelasting aan de gevel van het gebouw berekend. De dichtstbijzijnde gevel krijgt op een hoogte van 7,5 meter te maken met een geluidsbelasting van 39 dB. Hierbij wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB dus niet overschreden.
Resultaten niet gezoneerde wegen
Ten gevolge van het Molenwater en de Ghistelkerke is berekend wat de geluidsbelasting aan de gevel is. Ten gevolge van het Molenwater bedraagt de geluidsbelasting aan de gevel van het gebouw, 44 dB op een maatgevende waarneemhoogte van 7,5 meter. De geluidsbelasting ten gevolge van de Ghistelkerke bedraagt op een maatgevende waarneemhoogte van 4,5 meter, 51 dB aan de gevel van het gebouw. Ten gevolge van het verkeer op de Ghistelkerke, wordt de richtwaarde van 48 dB overschreden. De uiterste grenswaarde wordt echter niet overschreden.
Maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting
Ten gevolge van het verkeer op de Ghistelkerke wordt de richtwaarde aan de gevel van het gebouw overschreden. Bezien is of met maatregelen de geluidsbelasting doelmatig kan worden teruggedrongen. Er is een aantal maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting denkbaar. Een mogelijkheid is om de functie van de weg, samenstelling van het verkeer of de maximumsnelheid te wijzigen. Het beperken van de verkeersomvang of de samenstelling van het verkeer is niet doelmatig. De Ghistelkerke heeft een belangrijke ontsluitingsfunctie voor de achterliggende woonwijk. Deze functie dient ten behoeve van de bereikbaarheid te worden behouden. Functiewijziging, wijziging van de samenstelling of snelheid van het verkeer zijn derhalve niet mogelijk en stuiten op overwegende bezwaren van verkeerskundige aard.
Een andere maatregel aan de bron is het toepassen van geluidsreducerend asfalt. Het huidige wegdektype bestaat uit DAB. Toepassen van geluidsreducerend asfalt levert een reductie van circa 3 dB op. Om voldoende resultaat te bereiken, dient het wegdek over een lengte van circa 140 m te worden vervagen. Het vervangen van DAB door geluidsreducerend asfalt in de vorm van dunne deklagen B stuit echter op bezwaren van financiële aard, gezien de kosten die liggen tussen € 40.000 en € 50.000. Maatregelen in het overdrachtsgebied zoals geluidsschermen zijn stedenbouwkundig niet inpasbaar. Bovendien is er sprake van een beperkte overschrijding van de richtwaarde en wordt de maximaal aanvaardbare waarde niet overschreden.
Conclusie
Ten gevolge van het verkeer op de Ghistelkerke wordt de richtwaarde van 48 dB aan de gevel van het gebouw overschreden. Aangezien maatregelen niet mogelijk en / of doelmatig zijn en de geluidsbelasting de richtwaarde van 48 dB met slechts 3 dB overschrijdt, is er sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.
Er is geen sprake van overschrijding van de voorkeursgrenswaarde ten gevolge van gezoneerde wegen. Vervolgprocedures zijn ingevolge de Wgh niet noodzakelijk.