direct naar inhoud van 4.3 Verkeer en parkeren
Plan: Wijzigingsplan Bewester Eede 3 te Sluis
Status: vastgesteld
Plantype: wijzigingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1714.wpbewestereede11wp-VG01

4.3 Verkeer en parkeren

Een onderdeel van een goede ruimtelijke ordening is het effect van een beoogd nieuw project op de verkeers- en infrastructuur. Hierbij is het van belang of de voorgenomen ontwikkeling grote veranderingen ten aanzien van verkeer en infrastructuur teweeg brengt.

4.3.1 Ontsluiting

Een goede ontsluiting is gerealiseerd op de Bewester Eede. De planlocatie is voorzien van een inrit welke aansluit op de Bewester Eede. Hierbij heeft het inkomend en vertrekkend verkeer voldoende ruimte om het bedrijf te betreden en verlaten, waardoor geen onnodige verkeershinder op de Bewester Eede zal plaatsvinden.

Op het terrein zelf is voldoende gelegenheid voor personenauto's en vrachtwagens om te keren. Hierbij hoeft niet op de Bewester Eede alsnog gekeerd te worden, waardoor geen achteruit rijdende personenauto's en/of vrachtwagens de Bewester Eede op hoeven rijden. Dit bevordert de verkeersveiligheid.

4.3.2 Verkeersbewegingen

Bij de voorgenomen ontwikkeling zal het aantal verkeersbewegingen niet of nauwelijks toenemen. Hierbij zal de verkeersdruk op de omgeving en de infrastructuur niet of nauwelijks toenemen. Omdat geen sprake is van een onevenredige toename van de verkeersbewegingen zal de verkeersveiligheid ter plaatse ook niet nadelig worden beïnvloed.

4.3.3 Infrastructuur

Bij de voorgenomen ontwikkeling zal uitsluitend gebruik worden gemaakt van de reeds bestaande infrastructuur. Er is geen sprake van aanpassing van de bestaande ontsluitingswegen en geen sprake van het aanleggen van nieuwe infrastructuur.

Hierdoor zal de huidige infrastructuur niet worden aangetast. Ook zal de verkeersdruk op de huidige infrastructuur niet toenemen, omdat geen sprake is van een significante toename in het aantal verkeersbewegingen.

4.3.4 Parkeren

In de huidige situatie vindt het parkeren geheel op eigen terrein plaats. Bij de voorgenomen ontwikkeling is het vereist dat het parkeren ook na realisatie van de plannen geheel op eigen terrein plaatsvindt. Na realisering van de plannen zal het keren en parkeren eveneens geheel op eigen terrein plaatsvinden waardoor de parkeerdruk op de omgeving niet zal toenemen.

4.3.5 Conclusie

Er is reeds een goede ontsluiting aanwezig op het terrein, waarbij het inkomend en vertrekkend verkeer van de locatie voldoende gelegenheid heeft te keren en parkeren, waardoor geen overlast op de Bewester Eede zal ontstaan.

Het aantal verkeersbewegingen zal met de voorgenomen ontwikkeling niet of nauwelijks toenemen. Hiermee neemt de verkeersdruk op de omgeving en infrastructuur niet of nauwelijks toe.

Er zal uitsluitend gebruik worden gemaakt van de bestaande infrastructuur. Er wordt geen nieuwe infrastructuur aangelegd met de voorgenomen ontwikkeling.

Parkeren vindt in de huidige situatie geheel op eigen terrein plaats. Ook na realisatie van de plannen zal het keren en parkeren geheel op eigen terrein plaatsvinden, waardoor de parkeerdruk op de omgeving niet zal toenemen.