Plan: | Baanrotatie Vliegveld Midden Zeeland |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | inpassingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.9929.IPPVliegVldMZLD-ON01 |
de geometrisch bepaalde planobjecten als vervat in het GML-bestand NL.IMRO.9929.IPPVliegVldMZLD-ON01 met de bijbehorende regels (en eventuele bijlagen).
het inpassingsplan Baanrotatie Vliegveld Midden Zeeland van de provincie Zeeland.
de analoge en digitale voorstelling van de in het plan opgenomen digitale ruimtelijke informatie met nummer NL.IMRO.9929.IPPVliegVldMZLD-ON01.
de grens van een aanduiding indien het een vlak betreft.
een bouwwerk, geen gebouw zijnde.
één of meer gebouwen en/of bouwwerken, geen gebouwen zijnde.
woning in of bij een gebouw of op of bij een terrein, slechts bestemd voor het huishouden van een persoon wiens huisvesting daar, gelet op de bestemming van het gebouw of terrein, noodzakelijk is.
gebouw met een kantoor-, cel-, industrie-, sport- of logiesfunctie als bedoeld in artikel 1.1 van het Bouwbesluit 2012.
de grens van het inpassingsplan.
een geometrisch bepaald vlak met eenzelfde bestemming.
het plaatsen, het geheel of gedeeltelijk oprichten, vernieuwen of veranderen en het vergroten van een bouwwerk, alsmede het geheel of gedeeltelijk oprichten, vernieuwen of veranderen en het vergroten van een standplaats.
elk bouwwerk, dat een voor mensen toegankelijke, overdekte geheel of gedeeltelijk met wanden omsloten ruimte vormt.
gebruiken, het doen gebruiken, laten gebruiken en in gebruik geven.
gebouw met een onderwijs- of gezondheidszorgfunctie als bedoeld in artikel 1.1 van het Bouwbesluit 2012.
Locatie/platform vanwaar de helikopters aankomen en vertrekken
een terrein geheel of gedeeltelijk bestemd voor het opstijgen en het landen van luchtvaartuigen met inbegrip van:
toestel, dat in de dampkring kan worden gehouden ten gevolge van krachten, die de lucht daarop uitoefent, anders dan de krachten van de lucht tegen het aardoppervlak.
het geheel der verplaatsingen van luchtvaartuigen in de lucht of op een luchthaven, alsmede het gebruik van het luchtruim door toestellen die geen luchtvaartuigen zijn.
het oppervlak (of de gemiddelde hoogte daarvan) van het land of de bovenkant van het terrein dat een bouwwerk omgeeft.
een object dat zich boven het maaiveld bevindt en zich niet voortbeweegt.
een gebouw, niet zijnde een woning, een beperkt kwetsbaar gebouw of een kwetsbaar gebouw.
het zich beschikbaar stellen tot het verrichten van seksuele handelingen met een ander tegen vergoeding.
de voor publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig, of in omvang alsof zij bedrijfsmatig is, seksuele handelingen worden verricht, of vertoningen van erotisch-pornografische aard plaatsvinden. Onder een seksinrichting worden in elk geval een prostitutiebedrijf, waaronder begrepen een erotisch massagesalon, een seksbioscoop, een seksautomatenhal, een sekstheater of een parenclub verstaan, al dan niet in combinatie met elkaar.
een gebouw dat geheel of gedeeltelijk voor bewoning is bestemd.
Bij toepassing van deze regels wordt als volgt gemeten:
Vanaf het peil tot aan het hoogste punt van een gebouw of van een overig bouwwerk met uitzondering van ondergeschikte bouwonderdelen, zoals schoorstenen, antennes, en naar de aard daarmee gelijk te stellen bouwonderdelen.
De voor 'Verkeer - Luchthaven' aangewezen gronden zijn bestemd voor:
Op deze gronden mogen, met inachtneming van de op de verbeelding aangegeven aanduidingen, de volgende bouwwerken ten dienste van de bestemming worden gebouwd:
De andere bouwwerken worden gebouwd met inachtneming van de volgende regels:
Het bevoegd gezag is bevoegd, bij het verlenen van een omgevingsvergunning voor het bouwen, nadere eisen te stellen ten aanzien van de situering en afmetingen van andere bouwwerken, indien zulks noodzakelijk is:
Het bevoegd gezag kan afwijken van het bepaalde in artikel 3.2.2 sub a, voor het vergroten van de bouwhoogte van bouwwerken, geen gebouwen of overkappingen zijnde tot 15 meter, met inachtneming van het bepaalde in artikel 6.1.
Grond die eenmaal in aanmerking is genomen bij het toestaan van een bouwplan waaraan uitvoering is gegeven of alsnog kan worden gegeven, blijft bij de beoordeling van latere bouwplannen buiten beschouwing.
Het is verboden de in dit plan begrepen gronden, gebouwen en andere bouwwerken te gebruiken, te doen of laten gebruiken op een wijze of tot een doel strijdig met de in dit plan aan de grond gegeven bestemming. Tot het verboden gebruik wordt in ieder geval gerekend:
Binnen de aanduiding 'Geluidszone - luchthaven 1' geldt dat nieuwbouw van woningen en geluidsgevoelige gebouwen, zoals bedoeld in artikel 1 van het Besluit burgerluchthavens (Bbl), ongeacht het bepaalde in de afzonderlijke bestemmingen, niet zijn toegestaan.
Binnen de aanduiding 'Geluidszone - luchthaven 2' geldt dat nieuwbouw van woningen en geluidsgevoelige gebouwen, zoals bedoeld in artikel 1 van het Besluit burgerluchthavens (Bbl), ongeacht het bepaalde in de afzonderlijke bestemmingen, uitsluitend zijn toegestaan met inachtname van het volgende:
Binnen de aanduiding 'Geluidszone – luchthaven 3' geldt dat nieuwbouw van woningen en geluidsgevoelige gebouwen, zoals bedoeld in artikel 1 van het Besluit burgerluchthavens (Bbl), ongeacht het bepaalde in de afzonderlijke bestemmingen, uitsluitend zijn toegestaan mits deze niet leiden tot:
waarbij geldt dat:
De gronden ter plaatse van de aanduiding 'overige zone - Hoogteaanduiding vliegveld' zijn mede bestemd voor het vrijhouden van een uit- en invliegstrook ten behoeve van het luchtverkeer.
Binnen de aanduiding 'Luchtvaartverkeerszone' voor het vliegveld geldt dat nieuwbouw van woningen en geluidsgevoelige gebouwen, zoals bedoeld in artikel 1 van het Besluit burgerluchthavens (Bbl), zijn toegestaan met inachtname van het volgende:
Ter plaatse van de aanduiding 'specifieke vorm van verkeer - helikopterspot' zijn de gronden tevens bestemd voor een helikopteropstelplaats zoals bedoeld in lid 1.16.
Het bevoegd gezag kan, overeenkomstig het bepaalde in de Wet ruimtelijke ordening, het plan wijzigen ten behoeve van geringe overschrijdingen, die in het belang zijn van een ruimtelijk of technisch beter verantwoorde plaatsing van bouwwerken of die noodzakelijk zijn in verband met de werkelijke toestand van het terrein. Hierbij zijn verschuivingen van de inpassingsplangrens met maximaal 5 meter toelaatbaar.
Burgemeester en wethouders kunnen de bestemmingsregels in artikel 6.5 en artikel 6.6 op onderdelen wijzigen in die zin dat: de aanduiding wordt verkleind, indien uit onderzoek is gebleken dat door een wijziging van de bedrijfsvoering in de risicovolle inrichting de plaatsgebonden risicocontour kleiner is geworden of dat door aangepaste wet- en regelgeving, nieuwe inzichten, danwel nieuwe rekenmethoden een kleinere plaatsgebonden risicocontour geldt.
Ter plaatse van de aanduiding 'Overige zone - verwijderd beperkingen contouren vliegveld' zijn de genoemde artikelen uit onderstaande tabel uit de bijbehorende bestemmingsplannen vervallen.
Voorgaand plan | Vaststelling (bevoegd gezag) | Artikelen |
Bestemmingsplan “Buitengebied' | 28 september 2009 (gemeenteraad Middelburg) | 36.2 Luchtvaartverkeerszones (lid 36.2.1 t/m 36.2.3) |
Bestemmingsplan “Oranjeplaat” | 24 juni 2013 (gemeenteraad Middelburg) | 21.1 Luchtvaartverkeerszones (lid 21.1 t/m 21.3) |
Bestemmingsplan “Waterpark Veerse Meer 2020” | 7 juli 2021 (gemeenteraad Middelburg) en herstelbesluit 15 december 2022 (gemeenteraad Middelburg) | 11.1 Luchtvaartverkeerszone 11.2 Hoogteaanduiding vliegveld 11.4 Veiligheidszone - luchthaven |
Bestemmingsplan “Buitengebied 2010' | 1 juni 2023 (gemeenteraad Goes) | 32.1 Luchtvaartverkeerzones (lid 32.1.1 t/m 32.1.4) |
Bestemmingsplan “Landelijk Gebied 2013” | 29 augustus 2013 (gemeenteraad Noord- Beveland) |
Artikel 28.2 Luchtvaartverkeerzone (lid 28.2.1 t/m 28.2.2) |
Deze regels worden aangehaald als: Regels van het inpassingsplan "Baanrotatie Vliegveld Midden Zeeland" van de Provincie Zeeland.