Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Plan Brokking
Status: ontwerp
Plan identificatie: NL.IMRO.0331.01PlanBrokking-OB01

4.10 Verkeer en parkeren

De verkeerstructuur van de ontwikkeling bestaat uit een lusvormige woonstraat die haaks aansluit op de S.L. van Alterenlaan. De lusvormige structuur zorgt voor heldere route door het woongebied en maakt het ook voor zwaarder verkeer mogelijk het gebied in en uit te rijden.
  
Vanwege de beperkte omvang van het woongebied zijn de profielen informeel en kleinschalig. De rijbaan bestaat uit een vijf meter brede weg met een groenstrook van 2,50. In deze strook zijn langsparkeervakken voorzien van 2 meter breed en 5,70 lang. De boogstraal van de rijbaan is 3,50 meter. Om de grens tussen openbaar en privé goed vorm te geven zijn hagen opgenomen. Deze hagen zijn aan de voorzijde van de woningen 0,60 meter hoog en aan de zijkant en achterkant 1,80 meter hoog. 
 
Afbeelding 5: stedenbouwkundig plan incl. parkeren

Tabel 1: parkeerbalans
 
Voor het gehele plan geldt een parkeernorm van 2 parkeerplaatsen per woning. De benodigde parkeerplaatsen bevinden zich voor een groot deel op eigen terrein. Elke woning heeft minimaal de beschikking over een oprit van 10 meter lang met twee achterelkaar gelegen parkeerplaatsen. Een dergelijke oprit telt voor 1,3 parkeerplaats mee in de parkeerbalans. Daarnaast is het bij enkele woningen mogelijk een dubbele oprit te maken waar twee auto naast elkaar kunnen staan. Deze oprit telt mee als 1,7 parkeerplaats. Ook zijn er in het ontwerp 16 openbare parkeerplaatsen opgenomen. Hierbij liggen de meeste parkeerplaatsen in het oostelijke deel van het woongebied omdat daar de parkeerbehoefte in het openbaar gebied het grootst zal zijn.
Omdat het aantal benodigde parkeerplaatsen binnen het plangebied niet geheel evenredig verdeeld is, is door de initiatiefnemer aan de noordzijde van de Vogelzangsekade, buiten het bestemmingsplangebied, een strook van 100 m² ingericht voor vier extra parkeerplaatsen. Deze grond is verkocht aan de gemeente. In de koopakte voor de kavel is vastgelegd dat de strook van 100 m² van de kavel ingericht zal worden door de initiatiefnemer voor vier langsparkeerplaatsen.
Het aantal parkeerplaatsen in het plangebied voldoet derhalve aan de gestelde norm. Tevens is voorzien in een goede spreiding van het aantal parkeerplaatsen.
 
Conclusie
Bij het ontwerp van de Brokking-locatie wordt rekening gehouden met een parkeernorm van 2. Er zijn voldoende parkeerplaatsen in het plan opgenomen. De parkeerplaatsen zijn tevens evenredig over het plangebied, dan wel direct ten noorden daarvan, verdeeld. Voorts voorziet het plan in een goede ontsluiting van de nieuwbouw.