direct naar inhoud van 4.12 Geluidshinder
Plan: Benedeneind ZZ tussen 283 en 285
Status: voorontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0331.01Rosenboom-VO01

4.12 Geluidshinder

Voor het realiseren van het plan is er een onderzoek uitgevoerd met betrekking tot geluidshinder van het recreatieterrein 'Recreatielandschap Rosenboom'.

Doel van het onderzoek

Het doel van het onderzoek is om te bepalen of de gewenste invulling van de locatie akoestisch inpasbaar is. Het gaat daarbij om de vraag of er sprake is van een goede ruimtelijke ordening. Het daarbij om de verkeersaantrekkende werking van het plan en om de activiteiten op de onderzoekslocatie.

Onderzoek

Voor het Akoestisch onderzoek (Sain milieuadvies, Apeldoorn, 26 november 2012) is uitgegaan van de toegestande functies in dit bestemmingsplan en de bijbehordende rijbewegingen. Dit zijn de rijbewegingen van gebruikers 25 standplaatsen op het kampeerterrein, gebruikers van de functies in het multifunctionele gebouw en groepsevenementen, de gebruikers van de paardenpensionstalling en passanten. Ook is, indien relevant, rekening gehouden met het aantal verkeersbewegingen die noodzakelijk zijn voor de bedrijfsvoering en het onderhoud op het terrein.

De rijbewegingen tezamen met de tijdsperioden ervan biedt de basis van het onderzoek. Op basis van deze geïnventariseerde gegevens zijn rekenmodellen opgesteld. Met behulp van deze rekenmodellen zijn de geluidsniveaus bij de beoordelingspunten berekend.

In het rekenmodel zijn toetspunten opgenomen. Deze toetspunten zijn gemodelleerd bij de woningen in de omgeving van de inrichting; Benedeneind ZZ 285, 283, 281 en Benedeneind NZ 332 en 336..

De rijbewegingen van personenauto's op het terrein geven zowel een overschrijding van het gemiddelde geluidsniveau als van het maximale geluidsniveau. Ook hier speelt de korte afstand tussen de geluidsbron en de woning (aan de Benedeneind ZZ 281) een belangrijke rol.

Door het vergroten van de afstand tussen de parkeerplaatsen en de woning is een reductie te bereiken. Het deel van het terrein direct aansluitend aan deze woning zou verder akoestisch absorberend moeten worden uitgevoerd (gras of tuin). De voorgestelde locatie van de parkeerplaatsen, rekenening houdend met voldoende afstand, en de inrichting ervan blijkt uit de bijlage Inrichtingsschets. Na deze maatregel kan wel aan de aanbevolen normstelling worden voldaan.

afbeelding "i_NL.IMRO.0331.01Rosenboom-VO01_0014.png"

Afbeelding 13: overzichtskaart rekenmodel na maatregelen

Conclusie

Langtijdgemiddeld beoordelingsniveau

  • Het langtijdgemiddeld beoordelingsniveau kan aan de aanbevolen normstelling van 45 dB(A) etmaalwaarde voldoen, mits rekening wordt gehouden met de locatie van de parkeerplaatsen voor personenauto's. Op basis van de berekeningsresultaten na maatregelen is het initiatief zodoende akoestisch inpasbaar. In het inrichtingsplan is rekening gehouden met parkeerplaatsen op voldoende afstand van de woningen.

Maximaal geluidsniveau

  • Door rekening te houden met de locatie van de parkeerplaatsen, kan in de avond- en nachtperiode voldaan worden aan de aanbevolen normstelling van 65 dB(A) etmaalwaarde.
  • In de dagperiode wordt de aanbevolen normstelling overschreden.
  • Door rekening te houden met de routering van de tractors is de overschrijding te verminderen. Gezien de aard van de activiteit en het berekende geluidsniveau, zal de activiteit waarschijnlijk niet leiden tot onevenredige geluidhinder. Op basis van de berekeningsresultaten is het initiatief zodoende wel akoestisch inpasbaar.

Indirecte hinder

  • De geluidsbelasting ten gevolge van de indirecte hinder voldoet aan de aanbevolen normstelling van 50 dB(A) etmaalwaarde.
  • Op basis van de berekeningsresultaten is het initiatief voor wat betreft de indirecte hinder in de gewenste vorm akoestisch inpasbaar.

Het complete Akoestisch onderzoek is als bijlage aan het plan toegevoegd.