Plan: | De Burght - Oostburg |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1714.006bpbur10-0120 |
Auto
De ontwikkeling is gelegen in de gemeente Sluis en wordt primair via de erftoegangswegen Ledelplein, Oprit en de H.A. Callenfelsstraat ontsloten. Via de Oprit is het mogelijk om via Nieuwstraat en de Oude Haven de kom Oostburg aan de westzijde te verlaten en staan in verbinding met de rondweg Oostburg (N 58). De N 58 is een gebiedsontsluitende weg in de gemeente Sluis en provincie Zeeland en vormt de directe verbinding tussen de Belgische grens (bij Sluis) en het fiets-, voetveer van de verbinding Breskens-Vlissingen.
Verkeersintensiteit
In en rondom het plangebied zijn veel 30 km / uur-wegen aanwezig. Voor het akoestisch onderzoek is het Ledelplein aangehouden als de te toetsen weg. Ten eerste omdat hier de hoogste intensiteit wordt verwacht en ten tweede omdat de ontwikkeling zich het dichtst bevindt bij de as van de Ledelplein. De verkeersintensiteit op het Ledelplein is ontleend aan de gebruikte verkeersintensiteiten uit het voorontwerpbestemmingsplan Kom Oostburg. Voor deze weg is uitgegaan van een maximale verkeersintensiteit van 6.000 mvt / etmaal in 2005. Omdat het hier een doorgaande weg betreft is wel uitgegaan van een autonome groei van 1,5% per jaar. Deze autonome groei is gebaseerd op landelijke gemiddelden. Voor het prognosejaar is ook rekening gehouden met de in het voorontwerpbestemmingsplan Kom Oostburg horende verkeersgeneratie op het Ledelplein van 282 mvt/etmaal. In tabel 4.1 zijn de verkeersintensiteiten weergegeven.
Verkeersaantrekkende werking
In de beoogde ontwikkeling wordt de mogelijkheid geboden om 38 extramurale appartementen, 31 verzorgingsappartementen en verschillende commerciële- en zorgfuncties (300 m2 bvo) te realiseren. Volgens CROW publicatie 2565 is de verkeersgeneratie in een centrumdorpse omgeving voor huurappartement voor senioren (huur, senioren) 2,6 mvt/etmaal en voor een huurappartement (huur, etage) 4,6 mvt/etmaal. De verdeling van de 300 m² aan commerciële en zorgfuncties is nog niet duidelijk. Daarom is in dit onderzoek uitgegaan van de meest intensieve functie, namelijk die van gezondheidscentrum. Volgens CROW publicatie 272 dient bij een gezondheidscentrum per 100 m2 bvo uitgegaan te worden van een verkeersgeneratie van 17,1 mvt/etmaal. De totale verkeersgeneratie ten gevolge van de ontwikkelingen bedraagt dus 31 * 2,6 + 38 * 4,6 + 3,00 * 17,1 = 307 mvt/etmaal. Omdat niet geheel duidelijk is hoe het verkeer zich zal verdelen over het omliggende wegennet is er vanuit gegaan dat al het gegenereerde verkeer over het Ledelplein rijdt.
Tabel 4.1. Verkeersintensiteiten (afgerond op tientallen)
weg | 2021 | |||||
excl. ontw. | incl. ontw. | |||||
Ledelplein | 7.890 | 8.200 |
Parkeren
De beoogde ontwikkeling omvat de realisatie van 69 zorgappartementen en een gezondheidscentrum. Het plangebied is gelegen in het centrum van de kern Oostburg dat volgens CBS-gegevens een “niet stedelijke” stedelijkheidsgraad heeft. Er zijn geen parkeerkencijfers bekend voor intra- en/of extramurale appartementen. Er is voor gekozen om voor de intramurale appartementen aan te sluiten bij het kencijfer dat hoort bij verpleeg/verzorgingstehuis. Voor de extramurale appartementen is aangesloten bij de kencijfers die horen bij een serviceflat/aanleunwoning. Volgens CROW publicatie 1826dient rekening gehouden te worden met respectievelijk minimaal 0,5 en maximaal 0,7 en minimaal 0,3 en maximaal 0,6 parkeerplaatsen per woning. Voor de 300 m² aan functies op de begane grond is de exacte invulling niet bekend. Zoals beschreven onder Verkeersaantrekkende werking is daarom uitgegaan van een gezondheidscentum. Aangenomen is dat er ruimte is voor 3 behandelkamers voor een huisarts en/of fysiotherapeut. In tabel 4.2 is de parkeervraag berekend.
Tabel 4.2. Parkeervraag
wat | hoeveel | parkeernorm | parkeervraag | |||
minimaal | maximaal | minimaal | maximaal | |||
intramurale appartementen | 31 | 0,5 | 0,7 | 15,5 | 21,7 | |
extramurale appartementen | 38 | 0,3 | 0,6 | 11,4 | 22,8 | |
behandelkamers | 3 | 1,5 | 2,0 | 4,5 | 6 | |
Totaal | 31 | 51 |
Per saldo dienen er tussen de 31 en de 51 parkeerplaatsen aanwezig te zijn om de parkeervraag op te kunnen vangen. Aan het Ledelplein in de nabijheid van de projectlocatie is een halteplaats voor de bus aanwezig: deze komt na realisering van het voorliggende woonzorgcomplex weer terug op de oude locatie direct grenzend aan de projectlocatie (zie ook figuur 2.3). Hierdoor kan mede gelet op de doelgroep van het woonzorgcomplex een gunstig (beperkend) effect op het autogebruik c.q -bezit worden verwacht, hetgeen een lager benodigd aantal parkeerplaatsen rechtvaardigt dan de maximaal berekende vraag van 51 parkeerplaatsen. Voorts is in de huidige situatie het parkeerterrein aan de Schouwburgstraat relatief weinig bezet (zoals ook in de "Parkeervisie 2010-2013" is aangegeven) en was in de "oude situatie" sprake van 78 zorgeenheden -waar in de bestaande parkeersituatie al rekening mee is gehouden.
Binnen het beoogde plan worden 15 parkeerplaatsen gerealiseerd. De overige benodigde parkeerplaatsen (kunnen) worden opgevangen op de omliggende parkeerfaciliteiten op de Markt en het Ledelplein en aan de Langestraat en Schouwburgstraat. Verder zal Woongoed Zeeuws Vlaanderen zorg dragen voor de herindeling van de Schouwburgstraat, waarbij wordt gestreefd naar het uitbreiden van het aantal parkeerplaatsen, voor zover de beschikbare ruimte dat toelaat.
Dit, samen met de maatregelen tot regulering van het parkeren in het centrum van Oostburg als is verwoord in de (op 23 december 2009 vastgestelde gemeentelijke) "Parkeervisie 2010-2013", is zoals in paragraaf 2.2 reeds is gemeld een adequate oplossing voor de parkeerproblematiek. In redelijkheid kan worden gesteld dat voldoende ruimte voor opvang van de parkeervraag aanwezig is.