direct naar inhoud van 4.2 Geluid
Plan: Havens
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0184.BP2013Havens-0201

4.2 Geluid

Op basis van de Wet geluidhinder zijn er drie geluidsbronnen waarmee bij de vaststelling van een bestemmingsplan rekening dient te worden gehouden, namelijk:

  • industrielawaai
  • wegverkeerslawaai
  • railverkeerslawaai

Industrielawaai - geluidzone

In de Wet geluidhinder (Wgh) zijn de regels met betrekking tot zones rond industrieterreinen opgenomen. De basis van de zonering voor industrielawaai is gelegen in het bestemmingsplan. Wanneer het bestemmingsplan de ruimte biedt voor de vestiging van inrichtingen die op basis van het Besluit omgevingsrecht worden aangeduid als 'grote lawaaimakers' is het terrein een gezoneerd industrieterrein. Indien sprake is van 'grote lawaaimakers', en dus van een gezoneerd industrieterrein, dient rondom het industrieterrein een zone te worden vastgesteld. Daarbij geldt dat buiten de zone de geluidsbelasting vanwege het industrieterrein de waarde van 50 dB(A) niet te boven mag gaan.

Wanneer binnen de zone sprake is van een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde (50 dB(A)) kan een hogere geluidsbelasting worden toegestaan op geluidsgevoelige gebouwen (hier woningen). De hoogte van de maximale ontheffingswaarde is afhankelijk van het moment waarop de woningen zijn gerealiseerd.

Wegverkeerslawaai

In de wet is bepaald dat iedere weg een geluidzone heeft, met uitzondering van 30 km / uur wegen en woonerven. De breedte van de zone wordt bepaald door het aantal rijstroken en de ligging van de weg in stedelijk of buitenstedelijk gebied. Wanneer binnen een geluidzone van de weg nieuwe geluidgevoelige ontwikkelingen plaatsvinden (zoals woningbouw), dient middels een akoestisch onderzoek de geluidbelasting te worden bepaald.

Railverkeerslawaai

Ook voor spoorlijnen gelden geluidzones, waarbinnen bij realisatie van nieuwe ontwikkelingen akoestisch onderzoek moet worden uitgevoerd. De breedte van de geluidzones is per spoorlijn bepaald.

Plangebied

Industrielawaai

Het uitvoeren van werkzaamheden aan stalen schepen langer dan 25 meter valt in de categorie 'grote lawaaimakers'. Voor huidig plangebied betekent dit dat zowel de bedrijven Hoekman als Balk hieronder vallen. Het industrieterrein is daarmee een gezoneerd industrieterrein. Tevens vinden aan de openbare kade, aan de westzijde van de werkhaven, activiteiten plaats die onder de noemer 'grote lawaaimakers' vallen. Aanpassing van de geluidzone is daarmee noodzakelijk. Tauw heeft een geluidonderzoek verricht waarbij de nieuwe zone is vastgesteld (kenmerk R002-4828418JEA-pws-V02-NL, 11-03-13). Onderstaand een korte samenvatting. Het volledige rapport is opgenomen in bijlage 1.

Het geluidmodel is aangepast naar de huidige situatie. Hierbij zijn onder andere de volgende zaken gewijzigd:

  • verwijderen van de voormalige visafslag op het terrein ten westen van de werkhaven
  • toevoegen van de activiteiten aan de openbare kade
  • toevoegen van de activiteiten van Oliehandel Hoekman en Oliehandel Klaas de Boer
  • toekomstreserveringen voor uitbreiding van eventuele activiteiten van de aanwezige bedrijven

In figuur 4.1 zijn de berekende contouren weergegeven met daarbij de nieuwe zonebegrenzing. Deze zone is op de verbeelding behorend bij dit bestemmingsplan opgenomen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0184.BP2013Havens-0201_0018.png"

Figuur 4.1 Zonegrens (blauwe lijn) en berekende 50 en 55 dB(A) (achtereenvolgens groene en rode lijn)

De zonegrens is waar mogelijk ruimer geprojecteerd dan de berekende 50 dB(A) etmaalwaarde contour. Hierbij is zoveel mogelijk een logische contour gevolgd. De extra ruimte ten opzichte van de berekende 50 dB(A) contour is uitsluitend te gebruiken indien aangetoond kan worden dat de aanwezige woningen verder benadeeld worden.

Voor een aantal in het plangebied aanwezige woningen is het noodzakelijk een hogere grenswaarde vast te stellen. In figuur 4.2 zijn deze woningen weergegeven. In deze figuur is tevens de begrenzing van het gezoneerde industrieterrein opgenomen. Deze begrenzing is ook op de verbeelding weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0184.BP2013Havens-0201_0019.jpg"

Figuur 4.2 Overzicht hogere waarden en begrenzing gezoneerd industrieterrein

Naast de woningen waarvoor ontheffing aangevraagd moet worden, is binnen het gezoneerde industrieterrein een aantal wonigen aanwezig, met een geluidbelasting hoger dan de maximale ontheffingswaarde van 60 dB(A). Dit betreft de woningen aan de Klifkade met de nummers 1, 3, 5, 7 en 11. Deze (boven)woningen zijn gelegen aan de openbare kade. Op en langs deze kade vinden op korte afstand van deze woningen activiteiten plaats ten behoeve van reparatie van (zee)schepen. Dit is een bestaande situatie. Maatregelen in de overdracht (geluidschermen) zijn niet mogelijk aangezien dit de werkzaamheden aan de schepen zal belemmeren. Daarnaast stuiten de maatregelen op landschappelijke bezwaren (belemmering uitzicht over de haven en zee). Omdat deze woningen deel uit maken van het gezoneerde industrieterrein zijn deze niet beschermd vanuit de Wet geluidhinder.

Wegverkeerslawaai

Vanuit de Wet geluidhinder is er geen sprake van een toetsingssituatie vanwege de bestemmingsplanwijziging. De grenswaarden in de Wet geluidhinder voor wegverkeerslawaai zijn dan ook niet van toepassing. De berekende geluidsbelasting van wegverkeerslawaai wordt gebruikt om de cumulatieve effecten van zowel wegverkeer als industrielawaai inzichtelijk te maken.

Adviesbureau Tauw heeft een wegverkeerslawaaionderzoek ( N002-4828418RSA-pws-V01-NL, 7 maart 2013) uitgevoerd (zie bijlage 2). Hierbij zijn is de geluidsbelasting van de volgende wegen beschouwd.

  • Handelskade
  • Klifweg
  • Sluisweg
  • Burgemeester Schipperkade

In figuur 4.3 is te zien waar deze wegen liggen. De op de gevels van de aan deze woningen gelegen berekende geluidsbelasting is gebruikt als input voor het gevelweringsonderzoek.

afbeelding "i_NL.IMRO.0184.BP2013Havens-0201_0020.png"

Figuur 4.3 Ligging wegen binnen het plangebied

Railverkeerslawaai

In of nabij het plangebied is geen spoorlijn gelegen. Er liggen dan ook geen gevoelige bestemmingen binnen het invloedsgebied van een spoor. Hierdoor is akoestisch onderzoek niet noodzakelijk.

Gevelweringsonderzoek

Om een hogere waarde bij de in figuur 4.2 weergegeven woningen te kunnen vaststellen, dient in de geluidsgevoelige ruimten met gesloten ramen en ventilatievoorzieningen aan een binnenniveau van ten hoogste 35 dB(A) te worden voldaan. Wanneer daar niet aan wordt voldaan, dienen aanvullende gevelweringsmaatregelen te worden getroffen (Wgh. Artikel 111, lid 1). Om na te gaan of voldaan wordt aan het binnenniveau en welke maatregelen mogelijk genomen moeten worden, heeft adviesbureau Tauw een gevelweringsonderzoek (R003-4828418RSA-pws-V02-NL, 11 maart 2013) uitgevoerd (zie bijlage 3).

Bij de toetsing van het binnenniveau moet naast de geluidsbelasting van industrielawaai ook de geluidsbelasting vanuit wegverkeerslawaai meegenomen worden. Deze geluidsbelasting wordt gecumuleerd beschouwd. In figuur 4.4 zijn de wegen weergegeven welke in de berekening van de geluidsbelasting zijn meegenomen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0184.BP2013Havens-0201_0021.png"

Figuur 4.4 Schematische weergave ligging van relevante wegen (rood)

Uit de berekening van de geluidsbelasting behorend bij de vaststelling van de 50dB(A) contour van het gezoneerde industrieterrein ´Havens Urk´ gecumuleerd met wegverkeerslawaai blijkt dat, met uitzondering van de woningen aan de Handelskade 5, 7 en 9, er voor geen van de woningen binnen de gewijzigde geluidszone sprake is van een binnenwaarde in de geluidsgevoelige verblijfsruimten hoger dan 35 dB(A).

Voor de woningen waarvan de binnenwaarde niet voldoet, geldt dat het ventilatierooster het maatgevende geveldeel is dat bepalend is voor de totale gevelwering van de verblijfsruimte. Voor deze woningen is nader onderzoek naar de gevelwering noodzakelijk. Eventuele maatregelen zullen moeten worden getroffen aan de ventilatievoorzieningen en mogelijk de beglazing.

Voor de overige woningen toont het onderzoek aan dat de binnenwaarde van 35 dB(A) in de verblijfsruimten gewaarborgd is bij de nieuw vast te stellen hogere waarden als gevolg van de 50dB(A) contour van het industrieterrein 'Havens Urk'. Hiermee wordt in deze (overige) woningen voldaan aan het criterium uit artikel 111 Wet geluidhinder, eerste lid.

Conclusie

De geluidzone en de begrenzing van het gezoneerde industrieterrein zijn opgenomen op de verbeelding. Daarnaast moet voor een aantal woningen binnen de nieuwe geluidszone een hogere grenswaarde verleend worden en moeten er mogelijk gevelweringsmaatregelen worden genomen aan een aantal huizen.