Plan: | Verblijfsrecreatieterreinen Sluis |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1714.bprecreatieterrein-ON01 |
Beleid
Waterbeheer en watertoets
Het plangebied ligt binnen het beheersgebied van het waterschap Scheldestromen, verantwoordelijk voor het waterkwantiteits- en waterkwaliteitsbeheer. Bij het tot stand komen van dit bestemmingsplan wordt overleg gevoerd met de waterbeheerder over deze waterparagraaf. De opmerkingen van de waterbeheerder worden vervolgens verwerkt in deze waterparagraaf.
Beleid duurzaam stedelijk waterbeheer
Op verschillende bestuursniveaus zijn de afgelopen jaren beleidsnota's verschenen aangaande de waterhuishouding, allen met als doel een duurzaam waterbeheer (kwalitatief en kwantitatief). Deze paragraaf geeft een overzicht van de voor het plangebied relevante nota's, waarbij het beleid van het waterschap en de gemeente nader wordt behandeld.
Europa:
Nationaal:
Provinciaal:
Waterschapsbeleid
Waterschap Scheldestromen is verantwoordelijk voor het beheer van het binnendijkse oppervlaktewater in Zeeland. Doel van het waterbeheer is het bereiken en in stand houden van een goede toestand van dit oppervlaktewater. Zowel wat de waterkwaliteit betreft als de waterkwantiteit. Voor het plangebied van het voorliggend bestemmingsplan is het plan van het voormalige waterschap Zeeuwse Eilanden van toepassing. Het gaat hierbij om 'integraal waterbeheer': waterzuiveringsbeheer en watersysteembeheer.
Het waterschap streeft met het beleid, beheer en onderhoud naar een optimale status en aanwezigheid van oppervlaktewater en grondwater, dat van geschikte kwaliteit is voor mens en omgeving. Dit wordt bereikt met veilige en duurzame systemen voor wateraanvoer, -afvoer en -berging. Het waterschap draagt zorg voor een veilig en goed bewoonbaar gebied met gezonde en duurzame watersystemen. Recreatief medegebruik en 'beleving' van het water hebben daarbij ook de aandacht.
Regionaal beleid (stedelijk waterplan Zeeuws-Vlaanderen)
De gemeente Sluis heeft samen met de gemeenten Hulst en Terneuzen en het Waterschap Scheldestromen (destijds Waterschap Zeeuws Vlaanderen) beleid geformuleerd rond het thema water. Voor het plangebied is het volgende relevant.
Waterkwantiteit
Afkoppelen regenwater
Monitoring en evaluatie
Tabel
thema en water(schaps)doelstelling | uitwerking |
Veiligheid waterkering
Waarborgen van het veiligheidsniveau tegen water en de daarvoor benodigde ruimte. |
Een deel van het plangebied maakt deel uit van het kustfundament. Voor de dijken binnen het plangebied die een waterkerende functie hebben is de bestemming 'Waterstaat – Waterkering' opgenomen. Bebouwing is in principe hier niet toegestaan. Voor de gebieden in het plangebied die deel uit maken van de beschermingszone is de dubbelbestemming 'Vrijwaringszone – Dijk' opgenomen. Onder voorwaarden is hier bebouwing toegestaan. De veiligheid van de waterkeringen is daarmee geborgd. |
Wateroverlast
(vanuit oppervlaktewater) Bij de bouw wordt voldoende hoog gebouwd om instroming van oppervlaktewater in maatgevende situatie(s) te voorkomen. Het plan biedt voldoende ruimte voor vasthouden / bergen / afvoeren van water. |
Het bestemmingsplan is consoliderend van aard. Het plan biedt dan ook geen extra ruimte voor bergen/afvoeren van water ten opzichte van de huidige situatie. |
Riolering/RWZI
(inclusief water op straat / overlast) Optimale werking van de zuiveringen/RWZI's en van de (gemeentelijke) rioleringen. Afkoppelen van (schone) verharde oppervlakken in verband met de reductie van hydraulische belasting van de RWZI, het transportsysteem en het beperken van over-storten. |
De situatie met betrekking tot de riolering zal niet veranderen ten gevolge van dit bestemmingsplan. |
Waterschapsobjecten
Ruimtelijke ontwikkelingen mogen de werking van waterschapsobjecten niet belemmeren. Hierbij wordt gedacht aan milieucontouren rond RWZI's, rioolpersgemalen, poldergemalen, vrijverval- en/of persleidingen. |
Het plan ligt niet binnen waterschapscontouren. (Behalve als genoemd bij 'veiligheid waterkeringen'). |
Watervoorziening / -aanvoer
Het voorzien van de bestaande functie van (grond- en/of oppervlakte)water van de juiste kwaliteit en de juiste hoeveelheid op het juiste moment. Het tegengaan van nadelige effecten van veranderingen in ruimtegebruik op de behoefte aan water. |
Niet van toepassing. |
Volksgezondheid
(water gerelateerd) Minimaliseren risico watergerelateerde ziekten en plagen. Voorkomen van verdrinkingsgevaar/-risico's via o.a. de daarvoor benodigde ruimte. |
Geen verandering, is niet aan de orde. |
Bodemdaling
Voorkomen van maatregelen die (extra) maaiveldsdalingen met name in zettingsgevoelige gebieden kunnen veroorzaken. |
Niet van toepassing. |
Grondwateroverlast
Tegengaan / verhelpen van grondwateroverlast. |
Niet aanwezig in de huidige situatie. |
Oppervlaktewaterkwaliteit
Behoud / realisatie van goede oppervlaktewaterkwaliteit. Vergroten van de veerkracht van het watersysteem. |
Geen verandering, is niet aan de orde. |
Grondwaterkwaliteit
Behoud / realisatie van een goede grondwaterkwaliteit. |
Geen negatieve beïnvloeding. |
Verdroging
(Natuur) Bescherming karakteristieke grondwater afhankelijke ecologische waarden; van belang in en rond natuurgebieden (hydrologische) beïnvloedingszone. |
Niet aan de orde. |
Natte natuur
Ontwikkeling/Bescherming van een rijke gevarieerde en natuurlijk karakteristieke aquatische natuur. |
Binnen het plangebied is geen natte natuur aanwezig, daarnaast is het plan consoliderend zodat dit geen effecten heeft op elders gelegen natte natuur. |
Onderhoud waterlopen
Oppervlaktewater moet adequaat onderhouden kunnen worden. |
Niet van toepassing. |
Waterschapswegen
Goede bereikbaarheid en in stand houden van wegen in beheer en onderhoud bij het waterschap. |
Niet van toepassing. |