Plan: | Assen - Smetanalaan 536 |
---|---|
Status: | voorontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0106.02BP20101000H-A001 |
Het milieubeleid en de daarop gebaseerde regelgeving spelen een belangrijke rol bij het ruimtelijk ordeningsbeleid. Beide beleidsterreinen richten zich op de bescherming van de kwaliteit van de (leef)omgeving. In ruimtelijke plannen wordt de situering van milieubelastende activiteiten (zoals bedrijven) en milieugevoelige functies (zoals woningen) ten opzichte van elkaar (milieuzonering) geregeld. In de toelichting bij een ruimtelijk plan dient aangegeven te worden hoe aan dat beleid gestalte wordt gegeven.
Een school heeft in de VNG-publicatie “Bedrijven en milieuzonering” een milieucategorie 2, met een richtafstand (mogelijke geluidhinderzone) van 30 meter. Voor de school komt een woonzorggebouw in de plaats. Deze valt onder de functie wonen en heeft daarom geen hinderzone. De nieuwbouw heeft geen negatieve externe werking.
In de directe nabijheid, ten noordoosten van het plangebied, is een ADSL-centrale van KPN aanwezig. Dit is een centrale die vergelijkbaar is met een bedrijf uit milieucategorie 1, met een richtafstand van 10 meter (mogelijke geluidhinderzone). In verband met de afstand vanaf de rand van de centrale naar de gewenste bebouwing (30 meter) levert deze richtafstand geen hinder op voor de gewenste ontwikkeling.
In het kader van geluid is de Wet geluidhinder van toepassing. Doel van deze wet is het terugdringen van hinder als gevolg van geluid en het voorkomen van een toename van geluidhinder in de toekomst. In het plangebied is uitsluitend wegverkeerslawaai van toepassing.
De maximum toegestane snelheid op de Smetanalaan is 30 km/uur. Een weg waar deze snelheid maximaal toegestaan is, is niet zoneringsplichtig. Op de Europaweg-Noord mag maximaal 70 km/uur worden gereden. In verband met de aanwezigheid van deze zoneringsplichtige weg is een akoestisch onderzoek uitgevoerd.
Onderzoek
Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat de maximale gevelbelasting op het nieuwe appartementengebouw als gevolg van de Europaweg-Noord 56 dB (inclusief reductie volgens artikel 110g Wet geluidhinder). Omdat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschreden wordt en het gaat om een geluidsgevoelige object in een geluidszone, moet een hogere waarde aangevraagd worden bij het bevoegd gezag (in dit geval de gemeente Assen). Deze aanvaag moet parallel lopen met de procedure voor het nieuwe bestemmingsplan. In de aanvraag moet onderbouwd worden waarom er geen maatregelen aan de bron of in de overdracht worden genomen.
In het akoestisch onderzoek is ook de geluidswering van de nieuwbouw aan de eisen van het Bouwbesluit getoetst.
Verdachte plekken, met betrekking tot de kwaliteit van de bodem, moeten in het kader van de Wet bodembescherming bij ruimtelijke plannen en projecten worden gesignaleerd. Dit is van belang vanuit een goede ruimtelijke ordening.
Uit de beschikbare informatie (www.bodemloket.nl) blijkt dat in het plangebied nog geen bodemonderzoek is uitgevoerd. Wel zijn de historische activiteiten bekend, het gaat daarbij echter om onverdachte activiteiten. Omdat het gaat om een gevoelige functie (wonen), is bodemonderzoek alsnog noodzakelijk. Het bodemonderzoek moet in ieder geval bij de omgevingsvergunning voor bouwen worden gevoegd.
Bij eventuele afvoer van grond moet voldaan worden aan de Bodemheernota, zoals die in 2010 door de gemeenteraad van Assen is vastgesteld.
Op de flat die het meest nabij het plangebied staat is een UMTS/GSM-mast gevestigd. Mogelijke negatieve effecten op de gezondheid als gevolg van elektromagnetische straling van dergelijke masten is wetenschappelijk niet aangetoond. De aanwezigheid van de mast levert dan ook geen belemmeringen op voor de gewenste ontwikkeling.