direct naar inhoud van 2.2 Directe omgeving en plangebied
Plan: Hoenderbos IV, Uden
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0856.BPhoenderbosIV-VA01

2.2 Directe omgeving en plangebied

Onderstaande afbeelding en de foto's geven de bestaande toestand van de directe omgeving en het plangebied weer.

afbeelding "i_NL.IMRO.0856.BPhoenderbosIV-VA01_0006.jpg"

directe omgeving

afbeelding "i_NL.IMRO.0856.BPhoenderbosIV-VA01_0007.jpg"

huidig profiel Ruitersweg

afbeelding "i_NL.IMRO.0856.BPhoenderbosIV-VA01_0008.jpg"

plangebied gezien vanaf fietspad zuidzijde

afbeelding "i_NL.IMRO.0856.BPhoenderbosIV-VA01_0009.jpg"

zicht op rotonde Ruitersweg - Karrevracht

afbeelding "i_NL.IMRO.0856.BPhoenderbosIV-VA01_0010.jpg"

groen wandelpad tussen bestaande bebouwing Hoenderbos en plangebied

afbeelding "i_NL.IMRO.0856.BPhoenderbosIV-VA01_0011.jpg"

zicht op plangebied vanaf Lentemorgen

afbeelding "i_NL.IMRO.0856.BPhoenderbosIV-VA01_0012.jpg"

bestaande woningen Hoenderbos

2.2.1 Ontsluiting

Het plangebied grenst aan de westzijde aan de Ruitersweg, een gebiedsontsluitingsweg die de verbinding verzorgt van het ten zuiden van het plangebied gelegen agrarisch gebied met het bebouwde gebied van Uden. Er is thans sprake van een 60 km/uur-regime. Na uitwerking zal de Ruitersweg binnen de bebouwde kom worden opgenomen. De toegestane snelheid zal aangepast worden naar 50 km/uur.
Langs de oostzijde van de Ruitersweg ligt momenteel een vrijliggend fietspad.

Aan de noordoostzijde van het plangebied ligt de Karrevracht, de ontsluitingsweg van de bestaande woonbuurt Hoenderbos.
Ten noorden van het plangebied komen de Ruitersweg en Karrevracht samen op een rotonde.

Ten zuiden van het plangebied ligt een fietspad dat voornamelijk een recreatieve functie heeft.
Aan de noordoostzijde van het plangebied ligt een wandelpad.

2.2.2 Bebouwing en functies

Het plangebied grenst aan de noordoostzijde aan de bestaande woonbuurt Hoenderbos, met overwegend grondgebonden woningen.

Langs de Ruitersweg staat een aantal verspreide woningen. Op het adres Ruitersweg 1 is een varkenshouderij gevestigd.

Binnen het plangebied ligt een agrarische schuur.

2.2.3 Beplanting en water

De Ruitersweg wordt aan één zijde begeleid door bomen.

Het plangebied wordt aan de zuidzijde afgeschermd door een landschappelijke groensingel, bestaande uit opgaande beplanting.

Het plangebied is overwegend in agrarisch gebruik (maïsteelt). De zuidoostzijde van het plangebied heeft een landschappelijke inrichting met solitaire bomen.

Aan de zuidzijde van het plangebied ligt een leggerwaterloop. Voorts liggen er op de grenzen van het plangebied afwateringssloten.

2.2.4 Technische infrastructuur

2.2.4.1 Militaire vliegbasis Volkel

Het plangebied ligt in de nabijheid van de militaire vliegbasis Volkel. De afstand van het plangebied tot het terrein van de vliegbasis bedraagt circa 4 kilometer.

Ten behoeve van het functioneren van de vliegbasis is een aantal technische systemen aanwezig. Om deze systemen optimaal te laten functioneren worden beperkingen gesteld aan de situering en hoogte van bebouwing in de omgeving. Per systeem gelden andere beperkingen.
Voorts geldt rond de vliegbasis een obstakelvrije zone (funnel) en Inner Horizontal and Conical Surface (IHCS).

Funnel
De funnel moet vrij blijven van bebouwing. Het plangebied ligt echter buiten de funnel, zodat hieromtrent geen nadere beperkingen ten aanzien van het bouwen hoeven te worden opgenomen.

Inner Horizontal and Conical Surface (IHCS)
Ook de IHCS moet vrij blijven van bebouwing. Binnen het plangebied bedraagt de onderkant van deze zone ten minste 113,9 m +NAP. Dat betekent dat de bebouwing binnen het plangebied in het kader van IHCS niet hoger mag reiken dan 113,9 - 12 = 101,9 m boven maaiveld.

Instrument Landing System (ILS)
De militaire vliegbasis Volkel beschikt voorts over ILS-apparatuur om landingen in verminderde weersomstandigheden mogelijk te maken. Het ILS kan door bebouwing van een bepaalde hoogte in de omgeving worden verstoord. Om dat te voorkomen moet bebouwing die hoger reikt dan de onderkant van de ILS-vlakken (zijnde een horizontaal en een oplopend vlak) nader getoetst worden op de aanvaardbaarheid voor c.q. het voorkomen van onevenredige verstoring van het ILS.

Het plangebied ligt ter plaatse van het oplopende ILS-vlak. Vanwege het ILS is bebouwing toegestaan tot een hoogte van maximaal 79,8 m +NAP, derhalve 79,8 - 12 = maximaal 67,8 m boven maaiveld.

Radarverstoringsgebied
Het radarverstoringsgebied strekt zich uit over een gebied met een straal van 27,8 km vanuit de vliegbasis, op een hoogte boven 65 m +NAP. Het plangebied ligt op een hoogte van ca 12 m +NAP. In het kader van het radarverstoringsgebied mag derhalve binnen het plangebied tot maximaal 53 m boven maaiveld worden gebouwd.

Conclusie
Hoewel geen van de systemen bepalend is voor de hoogte van de bebouwing binnen het plangebied, zijn de zones van alle technische systemen 'doorvertaald' in de planregels:

2.2.4.2 Kabels en leidingen

Het plangebied wordt doorsneden door een aardgastransportleiding van netwerkbeheerder Gasunie. In paragraaf 5.1.2 wordt nader ingegaan op deze leiding.

In het kader van de uitwerking van voorliggend bestemmingsplan zal een Klic-melding worden uitgevoerd.