direct naar inhoud van 2.2 Projectbeschrijving
Plan: MFC Breskens
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1714.bpmfcbreskens12-VG01

2.2 Projectbeschrijving

2.2.1 Programma

Het plan voorziet in de ontwikkeling van een multifunctioneel centrum (MFC). De accommodatie moet onderdak bieden aan:

  • twee basisscholen: de Daltonschool De Golfbreker en de obs Breskens;
  • kinderopvang / buitenschoolse opvang;
  • peuterspeelzaal;
  • consultatiebureau;
  • dorpshuis;
  • gymzaal;
  • mediatheek/bibliotheek;
  • horeca.

Gebruikers dorpshuis:

  • ouderensoos en ouderenkoor;
  • stichting welzijn;
  • ehbo;
  • muziekvereniging;
  • toneelvereniging;
  • mensendieck;
  • incidentele gebruikers

Gebruikers gymzaal:

  • turnvereniging;
  • voetbalvereniging;
  • korfbalvereniging;
  • judovereniging;
  • incidentele gebruikers.

2.2.2 Inrichtingsschets

In de inrichtingsschets (zie figuur 2.3) is aangegeven hoe het gebouw met zijn buitenruimten in de omgeving kan worden ingepast.

afbeelding "i_NL.IMRO.1714.bpmfcbreskens12-VG01_0003.jpg"

Figuur 2.3. Globale inrichtingsschets MFC-terrein en directe omgeving (RBOI, mei 2012)

Bij de verschillende elementen kan het volgende worden opgemerkt.

Positie gebouw

Het gebouw komt centraal in het plangebied te staan. Het 'park'-karakter wordt hierbij zoveel mogelijk vastgehouden. Aan de zijde van het Molenwater krijgt dit een formeel karakter met onder andere parkeren. De zuidkant heeft een zachtere rand als overgangszone naar de omliggende woonbebouwing. De richting van het gebouw is evenwijdig aan die van de straat, de Ghistelkerke. Daarmee ontstaat in samenhang met de compartimentering aan de voorzijde (strook met ramp, parkeerterrein, Kiss and Ride-strook) een rustig beeld.

Bereikbaarheid auto

Op de Ghistelkerke komt één aansluiting zo dicht mogelijk op het kruispunt. Door middel van een circuit is er ruimte voor een Kiss and Ride-strook. Ter hoogte van de zijstraat komt een plateau.

Parkeren

Het parkeerterrein aan de noordzijde heeft 32 parkeerplaatsen. Er komen 14 Kiss and Ride- plaatsen. Dit deel bestaat uit 2 stroken met langsparkeren en een smalle rijbaan van 4 meter. Tijdens schooltijden kan dit deel worden afgesloten zodat het gebied aan het speelterrein kan worden toegevoegd. De markering van rijbaan en parkeerstroken leent zich goed voor een creatieve invulling. Het parkeerterrein krijgt een zo groen mogelijk karakter in de vorm van hagen, bomen en mogelijk gras in kunststofroosters in de parkeervakken zodat dit deel een passend onderdeel wordt van de groene omgeving.

Bij het kinderdagverblijf ligt een eigen parkeerterrein met een capaciteit van 12 plaatsen. In totaal is er ruimte voor 58 parkeerplaatsen.

Langzaam verkeer

Vanaf het fietspad langs het Molenwater zal een deel van de fietsers via de Ghistelkerke de schoolomgeving benaderen. Een vrijliggend fietspad is hier niet nodig. Daarmee zou een extra kruising met autoverkeer van en naar het parkeerterrein / K+R ontstaan. Ter hoogte van het pleintje voor de ingang van de bibliotheek bereiken de fietsers het schoolplein. Een ander deel komt via een voet- en fietspad vanaf de oostkant naar het schoolterrein, dat haaks aansluit op het Molenwater.

De stalling van de fietsen in beugels is verspreid over het schoolplein gesitueerd. Deze staan in principe binnen de hagen. Bij de hoofdingang zijn de fietsenstallingen op het toegangsplein gesitueerd.

Schoolplein

Het schoolplein ligt op 10 meter uit de gevel rondom het gebouw. Alleen aan de oostzijde is deze afstand korter. De vereiste 30 meter afstand tot de nabij gelegen woningen is hier bepalend. Het schoolplein wordt grotendeels door hagen met ronde hoeken in relatie met het gebouw afgeschermd. Aan de K+R strook ontbreekt deze afscheiding zodat dit deel bij het schoolplein kan worden getrokken. Het is niet de bedoeling het schoolplein (volledig) met hekken af te sluiten, zodat ook na schooltijd de ruimte door kinderen kan worden gebruikt. Ook ontstaat zo een zachte overgang naar het aangrenzend groengebied.

Parkruimte

Met name aan de zuidkant ligt een open groene ruimte. Dit kan voor diverse speelmogelijkheden voor de buurt en incidenteel de school worden gebruikt. Dit wordt echter niet gestimuleerd met bijvoorbeeld de plaatsing van speeltoestellen, vanwege eventuele overlast naar de omwonenden. Ditzelfde geldt voor de strook aan de oostzijde. Dit wordt gezien als bufferzone naar de naastgelegen woningen en wordt ingericht met een wadi en een aarden wal. De inrichting van het omringende park is afhankelijk van de financiële mogelijkheden. De uitwerking zal in nauw overleg met de buurt en de scholen plaatsvinden.

Water

Het verhardingsoppervlak zal toenemen. Conform de wettelijke eisen zal het regenwater in het gebied moeten worden opgevangen. Door de aanleg van een wadi aan de oostzijde wordt de waterbergingscapaciteit vergroot. In paragraaf 4.1 is de omvang van de benodigde waterbergingscapaciteit berekend. Het toepassen van waterdoorlatende verharding voor het parkeerterrein (bijvoorbeeld graskeien) biedt extra infiltratie mogelijkheden. Het water wordt naar de verderop gelegen watergang aan de oostzijde van de kern geleid.